Jo 200 000 Soneran kuluttaja-asiakasta siirtynyt e-laskuun

Suomalaisten kuluttajien halukkuus vastaanottaa e-laskuja paperisten laskujen sijaan on ollut Soneralle positiivinen yllätys. Jo 200 000 Soneran kuluttaja-asiakasta on siirtynyt e-laskuun. Kolmannes laajakaista-asiakkaista on luopunut paperisesta laskusta kokonaan ja vastaanottaa nyt laskunsa sähköisesti.

Soneran asiakkaat ovat innostuneet sähköisistä palveluista. ”Kun asiakas on vaihtanut sähköiseen laskuun, hän ei halua enää palata paperilaskuun”, sanoo TeliaSoneran Suomen laskutuspalveluista vastaava johtaja Hannu Savolainen.

Vaihtoehtona perinteiselle paperilaskulle asiakkaat voivat vastaanottaa laskunsa sähköisenä omaan verkkopankkiin e-laskuina tai sähköpostilaskuina. Laajakaista-asiakkaiden siirtymistä sähköisten laskutuspalveluiden pariin on vauhdittanut se, että Sonera veloittaa asiakkailtaan paperisista laajakaistalaskuista yhden euron.

”Sähköistä laskua käyttävien laajakaista-asiakkaidemme määrä on kuusinkertaistunut tämän vuoden aikana. Nyt jo 31 prosenttia laajakaista-asiakkaistamme vastaanottaa ja maksaa laskunsa sähköisesti. Myös matkapuhelinlaskuista 6 prosenttia ja lankapuhelinlaskuistakin 2 prosenttia on vaihdettu sähköisiin”, Hannu Savolainen kertoo.

Ei näppäilyvirheitä

E-lasku-palvelu lähettää laajakaista-, matkapuhelin-, kotipuhelin- ja yhteislaskut sähköisenä suoraan asiakkaan verkkopankkiin tarkastettavaksi ja hyväksyttäväksi. Palvelun käyttäjä säästyy laskujen maksutietojen naputtelulta ja välttää ikävät näppäilyvirheet. E-laskun voit tilata Osuuspankin, Sampo Pankin, Nordean, Aktian, Säästöpankkien ja Paikallisosuuspankkien verkkopankeista.

Vähemmän hiilidioksidipäästöjä

Sonera lähettää vuodessa yli 15 miljoonaa laskua. Tämä vastaa paperille tulostettuna noin 36 miljoonaa paperiarkkia. Yhteensä 180 000 kg paperia. Potentiaaliset säästöt paperinkulutuksen ja laskujen kuljetusten hiilidioksidipäästöissä ovat noin 1100 tonnia, mikä vastaa autolla ajettuna noin 5,5 miljoonaa kilometriä.

Laskutusjohtaja Hannu Savolainen, TeliaSonera, Broadband Services Finland
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com