Lähes puolet jättää varmuuskopiot ottamatta tietokoneelle tallennetuista tiedoista

Soneran vuoden 2010 trendiraportissa tutkittiin mm. asiakkaiden tietoturva- ja varmennepalvelujen käyttöä. Tutkimuksessa todettiin, että peräti 45 % ei tee mitään varmuuskopioita tietokoneella olevista tiedostoista, kuten valokuvista, videoista tai musiikista.

Kadonneiden tiedostojen palauttaminen on usein mahdotonta, joten Sonera suosittelee kaikille laajakaista-asiakkailleen Sonera Varmuuskopio –palvelua, joka on äärimmäisen helppokäyttöinen. Käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään itse - ei edes määritellä milloin varmuuskopiointi suoritetaan. Palvelu tekee automaattisesti kopion kaikista asiakkaan tietokoneella olevista tiedostoista verkossa olevalle palvelimelle. Tiedot on helposti siirrettävissä palvelimelta tietokoneelle, mikäli ne ovat tietokoneelta hävinneet, tietokone on varastettu tai asiakas hankkii uuden tietokoneen. Jos käyttäjä poistaa tietokoneelta tiedostoja, ne säilyvät 30 päivää Varmuuskopio –palvelussa, josta ne voidaan palauttaa omalle koneelle. ”Sonera Varmuuskopio –palvelussa on markkinoiden laajin kapasiteetti asiakkaan käytettävissä. Tallennustilaa löytyy yhtä paljon kuin asiakkaan tietokoneessa, eli kaikki asiakkaan tietokoneella olevat omat tiedot tallennetaan automaattisesti palveluun”, kertoo johtaja Juha Tontti Soneran laajakaistaliiketoiminnasta. Soneran trenditutkimuksessa todettiin myös, että peräti 88 % tekisi kopiot kotona olevalla kiintolevylle, jos kopioita ylipäätään ottaisi. ”Näin ei kannattaisi toimia. Jo pelkkä kahvikupin kaatuminen perheen tärkeitä kuvia sisältävän rompun päälle voi pilata kaikki tiedostot. Turvallisin ratkaisu on nimenomaan tietojen tallentaminen verkkoon, josta tiedot on helposti siirrettävissä takaisin tietokoneelle.” Lisäksi Internetissä olevia tiedostoja on mahdollista käyttää koska tahansa ja millä tahansa internetiin kytketyllä tietokoneella. Sonera Varmuuskopio mahdollistaa helposti myös omien tiedostojen jakelun kavereille. Sähköpostilla ei enää tarvitse lähettää esimerkiksi raskaita kuvatiedostoja. Riittää, että lähettää linkin, jonka kautta ystävät pääsevät tutustumaan aineistoon ja halutessaan lataamaan sen omalle koneelleen. Sonera Varmuuskopion saa 31.3.2010 saakka hintaan 4 eur/kk 12 kuukauden ajan (norm. 7,89 e/kk). _____________________________________________ Lisätietoja lehdistölle antaa: Juha Tontti, johtaja, laajakaistapalvelut, TeliaSonera Finland, puh. 0400 608225 sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Avainsanat: