Langaton laajakaista edullisin vaihtoehto harvaan asutuilla alueilla

Sonera muuttaa vuoden 2009 alusta lukien kiinteiden laajakaistayhteyksien hinnoittelua vastaamaan paremmin todellisia kustannuksia. Muutokset johtuvat laajan lankaverkon korkeista ylläpito- ja asennuskustannuksista. Yhden megabitin langattoman laajakaistan hinta säilyy ennallaan eli 39,90 eurossa kuukaudessa. Vastaava langallinen yhteys maksaa harvaan asutuilla alueilla ensi vuoden alusta lähtien 49,90 euroa kuukaudessa.

Langattomasti nettiin jo melkein koko Suomessa
Sonera muuttaa kiinteän laajakaistan hintoja vastaamaan paremmin todellisia kustannuksia vuoden alusta. Osalla taajama-asiakkaista hinta laskee ja osalla nousee. Harvaan asutuilla alueilla yhden megabitin kiinteä laajakaista maksaa jatkossa 49,90 €/kk kun Digitan @450-verkossa toimiva langaton laajakaista maksaa 39,90 €/kk. Digitan verkon peittoalue kattaa jo yli 90 prosenttia Suomen väestöstä. Sonera tarjoaa langattomaan laajakaistaan siirtyville 50 prosentin alennuksen modeemista.

Lankaverkon laajakaista tuottaa tappiota Soneralle
”Tällä hetkellä kiinteän verkon kuluttajalaajakaistaliiketoiminta tuottaa Soneralle tappiota. Tämä johtuu kohonneista asennus- ja huoltokustannuksista sekä siitä, että Soneralla on valtavasti lankaverkkoa harvaan asutuilla alueilla, missä asiakaskato on ollut suurinta ja vähiten kaupungeissa, joissa laajakaistaliiketoiminta on tuottoisinta”, Suomen laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Juha-Pekka Weckström sanoo.

Sonera pyrkii tervehdyttämään laajakaistaliiketoimintaansa Suomessa investoimalla valokuituverkkoon ja langattomaan laajakaistaan, sillä vanhentuneen pylväsverkon ylläpitäminen tai siihen investoiminen ei ole enää taloudellisesti järkevää. Harvaan asuttujen alueiden lankaverkko, josta jo yli puolet on tyhjentynyt asiakkaista, tuottaa yhtiölle 30 miljoonaa euroa tappiota vuodessa. Soneran laajakaistastrategia tukee myös valtion tavoitteita ulottaa kaikkien saataville yhden megabitin laajakaista vuonna 2010 ja 100 megabitin laajakaista vuonna 2015.

”Olemme tehneet pitkäjänteistä työtä langattomien ratkaisujen edistämiseksi, jotta laajakaistapalveluita voidaan tarjota kaikkialla Suomessa kohtuulliseen hintaan. Nyt olemme tulleet siihen teknologiamurroksen risteyskohtaan, jossa langaton laajakaista muuttuu harvaan asutuilla alueilla asiakkaille edullisimmaksi vaihtoehdoksi hankkia kotiin nettiyhteys”, Weckström jatkaa.

Johtaja Juha-Pekka Weckström, TeliaSonera, Broadband Services Finland
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com