Langaton viestintä keskeisessä asemassa Helsingin MM-kisoissa

Helsingin MM-kisojen tietoliikennepalvelut toimivat vaikeissakin olosuhteissa erinomaisesti ja osoittivat myös kansainväliselle yleisölle, miten korkealla tasolla suomalainen tietoliikenneosaaminen on. Perinteisen kiinteän verkon palveluiden lisäksi Helsingin MM-kisat olivat ensimmäinen langattomiin tietoliikenneverkkoihin panostanut kisahanke. Soneran langaton Sonera HomeRun -verkko kattoi tuhatpaikkaisen mediakeskuksen, stadionin mediakatsomon, mediateltan ja toimittajien käyttämät hotellit. Palvelua käytti jatkuvasti 300 toimittajaa ja sen suosio ylitti kaikki odotukset.

”Kokemukset langattomien verkkojen käytöstä vuoden suurimmassa kansainvälisessä urheilutapahtumassa olivat hyvin rohkaisevia. Helsingin kisat näyttävät suuntaa vastaavien tapahtumien toteutukselle tulevaisuudessa. Olemme olleet hyvin tyytyväisiä Soneran toimittamiin tietoliikenneratkaisuihin”, kertoo MM2005 IT-johtoryhmän puheenjohtaja, TKK:n tietoverkkolaboratorion professori Heikki Hämmäinen. Tietoliikenneyhteistyötä partnerien kanssa Sonera oli kisojen kotimainen pääyhteistyökumppani ja MM-kisaorganisaation tietoliikennetoimittaja. Helsingin MM-kisahanke oli suurin Soneran toteuttama tapahtuma. Aiemmin Sonera on toimittanut tietoliikenneyhteydet mm. jääkiekon MM-kisoihin vuonna 2003, hiihdon MM-kisoihin vuonna 2001 ja EU-puheenjohtajuuskauden yhteydet vuonna 1999. Sonera toimitti stadionille ja lehdistökeskukseen kiinteän verkon puhelinverkon, 200 selostuspistettä, 300 WLAN-yhteyttä (Sonera HomeRun –palvelu), 200 ADSL-yhteyttä, 200 ISDN-yhteyttä ja satoja internetliittymiä. Lisäksi Sonera huolehti televisiosignaalin välittämisestä yhdessä Yleisradion kanssa ja ylläpiti kisojen viralliset webbisvut. Kisa-alueelle vedettiin 100 kilometriä audiokaapelia, 300 kilometriä videokaapelia, kamerakaapelia 30 kilometriä ja valokuitua 70 kilometriä. Kuidun määrä on kymmenkertainen ison liikerakennuksen kuitutarpeeseen verrattuna. Lisäksi Sonera Plazalla oli MM-kisoista omat internetsivut, ja Soneran liittymillä varustetuissa kännyköissä toimi erillinen MM-kisapalvelu. MM-kisapalvelua käytettiin erityisen vilkkaasti suomalaisittain mielenkiintoisina kisapäivinä Yhteistyössä partnereidensa kanssa Sonera toteutti tietoliikenneyhteydet ennätysaikataululla. YIT/Primatel vastasi asennustöistä ja Yleisradiota varten Sonera rakensi valokuituverkon maratonreitin varrelle kaupungille ja sieltä ohjelmakeskukseen Pasilaan. Kisa-alueella kokeiltiin myös uusia mielenkiintoisia matkaviestinpalveluja, kuten DVB-H-teknologialla toteutettua mobiilitelevisiota ja bluetooth-tekniikkaa hyödyntävää MM-info sovellusta, jonka avulla välitettiin palvelulinkkejä ja tiedotteita tapahtumasta matkapuhelimiin. "Jännittävimpiä hetkiä koimme tiistain 9.8.2005 ukkosmyrskyn aikana. Voi ilolla todeta, että tietoliikennejärjestelmä toimi koko kisojen ajan moitteettomasti, jopa ajoittaisten sähkönjakeluhäiriöiden aikana. Myös kisa-alueella ilmennyt Bluetooth-virus Cabir saatiin aisoihin hyvällä yhteistyöllä F-Securen kanssa”, kertoo tuotantopäällikkö Timo Lahtinen TeliaSonera Finlandista. Lisätietoja: Heikki Hämmäinen, Helsinki 2005-teknologiavaliokunnan puheenjohtaja p. (09) 4516144 sähköposti:etunimi.sukunimi@tkk.fi Timo Lahtinen, tuotantopäällikkö, TeliaSonera Finland p. 0400 939889 sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com