Murrosikä ohi viestintäpalveluiden käytössä

IT- ja televiestintäalan vahvin trendi vuonna 2008 on se, että suomalaisten suhtautuminen kodin ja työpaikan tekniikkaan muuttuu kypsemmäksi. Soneran trenditutkimuksesta käy ilmi, että suomalaiset ovat tulossa vastuullisemmiksi, järjestelmällisemmiksi ja käytännöllisemmiksi. Myös median käyttötottumukset muuttuvat.

”Vuonna 2007 senioritkin omaksuivat teinien viestintätottumuksia ja yksityishenkilöt alkoivat käyttää langattomia internetyhteyksiä yritysasiakkaiden tavoin. Monet uudet väestöryhmät kokeilivat uusia palveluita ja tekniikkaa. Tänä vuonna siirrytään kokeiluvaiheesta astetta kypsempään tekniikan käyttöön”, arvioi kaupallinen johtaja Pasi Mehtonen TeliaSoneran Suomen mobiilipalveluista.

Viestintäpalveluiden ja median kulutustavat ovat jatkuvassa muutoksessa. Tietokoneiden internetyhteydet ovat olleet kehityksen tärkein moottori, mutta nykyään myös matkapuhelimia käytetään samoihin asioihin. Suomalaiset käyttävät tai haluaisivat käyttää matkapuhelinta mm. kalenterin pitoon (77 %), sähköpostin seuraamiseen (63 %), reittiohjeiden saamiseen (61 %), musiikin kuunteluun (60 %) ja aikatauluhakuihin (58 %).

Joka neljäs suomalainen sanoo katsovansa entistä vähemmän televisiota ja joka viides käyttävänsä stereoitaan entistä vähemmän. Selvimmin kasvussa on kannettavan tietokoneen käyttö, jota kolmannes vastaajista käyttää aikaisempaa enemmän. 55 prosenttia ihmisistä aikoo kokeilla video-on-demand –palvelua.

Toisaalta mediaa kulutetaan lähes tauotta ja myös samanaikaisesti. Keskivertoihminen viettää kolme tuntia vuorokaudestaan verkossa. Noin joka viides, 22 prosenttia ihmisistä, syö aamiaista tietokoneensa tai matkapuhelimensa seurassa.

Laitteet järjestykseen, tiedot turvaan

Suomalaiset kaipaavat järjestystä laitteisiin ja palveluihin. Kotona halutaan päästä eroon johtojen sekamelskasta ja lyhentää kaukosäädinten pitkää riviä. Tietokone on kirinyt stereot jo lähes kiinni musiikin lähteenä (25 ja 25,3 prosenttia). 18–22-vuotiaiden
ikäryhmässä luvut ovat 65 ja 14 prosenttia, ja 23–35-vuotiailla 43 ja 24 prosenttia.

Kolmannes suomalaisista voisi käyttää maksullisia palveluita kodinelektroniikan asentamiseen. Toisaalta 27 % miehistä arvelee selviävänsä kodin viestintävälineisiin liittyvistä asioista ilman neuvoja.

Suomalaisten huolellisuus kasvaa. Lähes joka kolmas (27 prosenttia) varmuuskopioi matkapuhelimensa tietoja säännöllisesti. Se onkin järkevää, sillä 85 prosentilla ihmisistä on kännykässään tietoja, joita ei haluta menettää. 14 prosenttia on hukannut puhelimensa viime vuoden aikana ja 43 prosentilta on hävinnyt kännykästä yhteystietoja.

”Etäkoti töissä”

Nettikamera saa vuonna 2008 entistä käytännönläheisempiä käyttökohteita. Kolme neljäsosaa (74 prosenttia) haluaisi valvoa kotiaan nettikameran välityksellä. Kuusi kymmenestä (64 prosentilla) haluaa varmistua siitä, ettei kotiin murtauduta asukkaan ollessa matkoilla. 16 prosenttia ihmisistä taas haluaisi tarkistaa, ettei hella tai silitysrauta ole päällä.

”Uusi tekniikka tehostaa arkeamme ja työtämme ja luo eräänlaisen ”etäkoti töissä” -ilmiön. Hieman kärjistäen voisi sanoa, että tänä vuonna ihmiset mieluummin katsovat töistä käsin, onko silitysrauta kotona päällä, kuin katselevat taas yhden hauskan videopätkän, joka on kolahtanut sähköpostiin. Uudet viestintäkeinot helpottavat yksityiselämän hallintaa työajalla”, sanoo Pasi Mehtonen.

Soneran trenditutkimus 2008 on julkaistu internetissä osoitteessa www.sonera.fi/trend