Ouluun uusi vaihtoehto kaapelitelevisioon

Sonera avaa kilpailun Oulun kaapelitelevisiomarkkinoilla tuomalla kiinteistöasiakkaille uuden vaihtoehdon hankkia kaapelitelevisiopalvelut. Soneran kaapeli-tv perustuu yhtiön omaan valokuituverkkoon, minkä ansiosta kaapelitelevisiopalvelut tulevat välittömästi kymmenien tuhansien uusien kuluttajien saataville. Soneran kaapeli-tv:n kokonaistarjonta on noin 120 tv-kanavaa, joista 13 on HD- eli teräväpiirtokanavia. Soneran tavoitteena on saada nopeasti 10 %:n markkinaosuus Oulun kaapelitelevisiomarkkinasta.

Sonera aloitti valokuidun välityksellä jaettavan kaapeli-tv-palvelun aikaisemmin syksyllä pääkaupunkiseudulla. Soneran suurin yksittäinen kaapelitelevisioasiakas pääkaupunkiseudulla on Hoas (Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö), jonka 16 000 asuntoa kytketään Soneran kaapelitelevisiopalveluiden käyttäjiksi helmikuun 2010 loppuun mennessä. Joulukuussa Sonera ja YH-Yhtymä Länsi Oy ovat sopineet, että Sonera tulee vastaamaan 1.10.2010 lähtien televisiopalveluiden toimittamisesta yhtiön yli 4000 huoneistoon Tampereella. Kilpailun avautuminen kaapelitelevisiomarkkinoilla on otettu kiinnostuneesti vastaan ja tähän mennessä sadat kiinteistöt ovat pyytäneet tarjouksen Soneralta. Sonera on tällä hetkellä Suomen johtava nopeiden laajakaistayhteyksien tarjoaja ja tilaajamäärillä mitattuna Suomen neljänneksi suurin kaapelitelevisio-operaattori. Soneran televisioasiakkaiden määrä on tänä vuonna tehtyjen sopimusten ansiosta noussut noin 195 000 tilaajaan. Sonera tarjoaa kaapelitelevisiopalveluita jo noin 70 paikkakunnalla Suomessa. Tavoitteena 10 %:n markkinaosuus Soneran Oulun aluejohtaja Jukka Kitinojan mukaan Soneran valokuituverkkoon on kytketty Oulussa lähes 20 000 kotitaloutta. ”Ensi vuonna Oulussa liitetään Soneran valokuituverkkoon yli 7000 kotitaloutta lisää. Lisäksi Soneran olemassa olevan valokuituverkon välittömässä läheisyydessä on tuhansia kotitalouksia, joiden liittäminen verkkoon tapahtuu kysynnän mukaan” Kitinoja sanoo. Kitinojan mukaan Sonera lähtee kaapelitelevisiokisaan laadukkaalla tarjonnalla ja houkuttelevalla hinnoittelulla. – Uskomme, että pystymme tarjoamaan palvelua taloyhtiöille jopa 50 % nykyistä hintatasoa edullisemmin, mikä on jo merkittävä etu taloyhtiöiden kannalta. Kun taloyhtiö päättää ottaa Soneran kaapelitelevision, peruspalveluna on saatavissa kaikkiaan 19 tv-kanavaa. Näistä yksi on HD-kanava. Asukkaat voivat valita lisäkanavia monipuolisista kanavapaketeista tai vaikkapa yksittäin kanava kerrallaan. Esimerkiksi laajimman 48 kanavan paketin kuukausimaksu on 24,90 euroa. Kaikkiaan asukkailla on valittavanaan 120 kanavan erittäin kattava valikoima tv-kanavia. Asukkaat voivat tilata myös maksullisia tv-kanavia yksittäin eli kanava kerrallaan. Asukkaiden ei tarvitse hankkia uusia digiboxeja, vaan aikaisemmin käytössä olleet laitteet toimivat myös jatkossa. Valokuituverkkoon perustuva kaapelitelevisio on tulevaisuuden vaihtoehto, sillä sen avulla pystytään tarjoamaan perinteisten televisiopalveluiden lisäksi myös tulevaisuuden tv-palvelut ilman huolta kapasiteetin riittävyydestä. Sonera on investoinut nopeisiin valokuituyhteyksiin viime vuosina satoja miljoonia euroja. Sonera pystyy tarjoamaan jo tänä päivänä 100 Mb/s:n kiinteän laajakaistan jo 430 000 kotitalouteen Suomessa. Yhtiön strategiana on jatkaa kuituinvestointeja vahvistaakseen markkinajohtajuutta nopeissa laajakaistayhteyksissä ja päästäkseen valtakunnalliseksi markkinajohtajaksi ei-antennivälitteisessä televisiotoiminnassa. _____________________________________________ Lisätietoja lehdistölle antaa: Soneran kaapelitelevisiopalveluiden myyntijohtaja Esko Korkalo, + 358 400 404 087 TeliaSonera Finlandin viestintäjohtaja Ahti Martikainen, +358 40 302 4500 TeliaSoneran lehdistöpalvelu, 02040 60235