Runsaat 3 500 lankapuhelinta langattomiksi keväällä 2009

TeliaSonera tarkentaa aikataulua Suomen harvaan asuttujen alueiden telepalveluiden muuttamisessa langattomiksi. Muutos koskee keväällä reilua 3 500 lankapuhelinasiakasta. Sonera kerää vuonna 2009 talteen ja kierrättää noin 200 000 uusintaiässä olevaa puhelinpylvästä ja 10 000 kilometriä vanhoja puhelinlankoja, joiden uusiminen maksaisi 65 miljoonaa euroa.

Sonera on tarkentanut asiakkaidensa ja viranomaisten kanssa käytyjen keskustelujen perusteella aikataulua, jonka mukaan yhtiö muuttaa harvaan asuttujen alueiden puhelinpalvelut langattomiksi. Muutos koskee keväällä 2009 reilua 3500 lankapuhelinasiakasta. Gsm-sovittimen avulla myös lankaverkon puhelinlaitteiden käytön jatkaminen on mahdollista. Sonera tiedottaa asiakkaitaan muutosaikataulusta kirjeellä ja soittaa jokaiselle erikseen sopiakseen muutoksen yksityiskohdista.

TeliaSoneran Suomen laajakaistaliiketoiminnasta vastaavan johtaja Juha-Pekka Weckströmin mukaan muutos alentaa asiakkaiden puhelukustannuksia nykyisestä ilman että palvelut heikkenevät. Lankaverkon säilyttäminen taas nostaisi puhelinlaskut erittäin suuriksi.
– Uusintaiässä olevien puhelinlankojen ja -pylväiden korvaaminen maksaisi pelkästään näiden reilun 3500 asiakkaan osalta 65 miljoonaa euroa. Nykyisillä hinnoilla ja tilaajamäärillä maaseudun kiinteän verkon liiketoiminta tuottaa vuodessa jo noin 30 miljoonan euron tappion, joten tilanne on taloudellisesti vaikea. Koska asiakasmäärät vähenevät edelleen samalla kun kustannukset kohoavat, ei yhtälöä voida ratkaista muuten kuin siirtymällä kustannustehokkaampaan tekniikkaan, Weckström sanoo.

Palvelut säilyvät, tekniikka vaihtuu
Teknologiamuutokset käynnistyvät ensimmäisissä kohteissa 15.2.2009. Yhtiö sitoutuu alkuperäisen suunnitelmansa mukaisesti liikenne- ja viestintäministeriön teknologiamuutokselle asettamiin ehtoihin ja lupaa, että kaikki lankaverkon palvelut toimivat normaalisti siihen asti, kunnes asiakkaille on varmistettu vähintään yhtä hyvät langattomat telepalvelut kuin tällä hetkellä kiinteässä verkossa.

Puhelinliittymän lisäksi Soneran asiakasneuvoja varmistaa myös erityisryhmille tarjottavien palveluiden kuten tekstipuhelimien, turvapuhelimien ja etätulkkauksen toiminnan matkapuhelinverkossa. Mikäli matkapuhelimen kuuluvuus vaatii lisäantennin rakentamista, vastaa yhtiö antennin hankinnasta ja sen asennuskustannuksista.

Yhdeksän kymmenestä voi pitää vielä lankaliittymänsä
Tällä hetkellä Soneralla on harvaan asutuilla alueilla noin 39 000 kiinteän verkon asiakasta. Noin 20 000 maaseudun lankapuhelinasiakasta saa tietää tarkemman aikataulun oman liittymänsä osalta toukokuussa. Näillä asiakkailla lankalinjat säilyvät vielä keväällä 2009, mutta koska tilaajamäärät ovat vähentyneet nopeasti, muuttuu lankaliittymien kuukausivelotus 1.1.2009 alkaen 25,90 euroon kuukaudessa.

Harvaan asuttujen alueiden 15 000 laajakaista-asiakkaan lankayhteyksien jatko selviää myös ensi vuoden aikana. Laajakaista- ja ns. kyläkaista-asiakkaiden lankalinjojen korvaaminen ajanmukaisella tekniikalla alkaa aikaisintaan 1.1.2010 kuten aiemmin on tiedotettu.

Liittenä Soneran vuoden 2009 purkuohjelma kunnittain ja telealueittain.

Johtaja Juha-Pekka Weckström, TeliaSonera, Broadband Services Finland
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Johtaja Eila Rummukainen, TeliaSonera, Broadband Services Finland, Telecom Services
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com