Sähköinen laskutus kasvattaa suosiotaan

Soneran sähköisten laskutuspalveluiden käyttäjämäärät ovat lisääntyneet voimakkaasti kevään aikana. Tällä hetkellä noin 160 000 kuluttaja-asiakasta vastaanottaa laskunsa sähköisesti. Soneran asiakkaat voivat saada laskunsa sähköisesti suoraan omaan verkkopankkiinsa. Laskun voi maksaa myös Soneran internet-sivuilla Omat Sivut -palvelun kautta tai vastaanottaa omaan sähköpostiin.

”Sähköinen laskutus kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Olemme panostaneet sähköisen laskutuksemme kehittämisen, koska haluamme olla mukana tietoyhteiskunnan kehittämisessä ja palvella asiakkaitamme paremmin. Sähköinen laskutus on tulevaisuuden trendi, jonka edistämiseen on kiinnitetty huomiota myös liikenne- ja viestintäministeriössä”, sanoo TeliaSoneran laajakaistaliiketoiminta-alueen asiakaspalvelujohtaja Tuomas Sederholm. Sähköisten laskutuspalveluiden käyttäjämäärät lisääntyvät tällä hetkellä noin 20 000 asiakkaan kuukausivauhdilla.

Soneran laajakaista-asiakkaiden paperilaskut muuttuivat maksullisiksi huhtikuun alusta. Paperilasku maksaa 1 eur/lasku. ”Paperilaskujen maksulliseksi muuttaminen on vaikuttanut osaltaan käyttäjämäärien kasvuun, mutta palvelun käyttö on lisääntynyt myös muiden kuin laajakaista-asiakkaiden keskuudessa. Asiakkaat arvostavat sähköisen laskutuksen helppoutta, varmuutta ja ympäristöystävällisyyttä”, toteaa Sederholm. 160 000 asiakkaan laskun lähettämättä jättäminen vähentää hiilidioksidipäästöjä vuodessa 57 tonnilla, mikä vastaa noin 14 omakotitalon sähkölämmityksen vuosittaista CO2-päästömäärää.

Sonera toteuttaa e-laskunsa Finanssialan Keskusliiton ja jäsenpankkien standardoimaa sähköisten laskujen välitystapaa (Finvoice) noudattaen. Verkkopankkiin suoraan tulevassa laskussa on kaikki tarvittavat tiedot valmiina. Laskun saajan tarvitsee ainoastaan tarkastaa lasku ja päättää maksetaanko se heti vai eräpäivänä. Maksetut laskut säilytetään turvallisesti verkkopankin arkistossa. Sähköpostilaskun maksaminen tapahtuu virtuaaliviivakoodin avulla. Kun asiakas kopioi koodin verkkopankkiin, kaikki laskun tiedot siirtyvät automaattisesti eikä tietoja tarvitse syöttää käsin.

Lisätietoja lehdistölle antaa:

Johtaja Tuomas Sederholm, TeliaSonera, Broadband Services Finland, Customer Experience. Puhelin: 040 302 2006 sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com