Sisäasiainministeriön väitteet tietoturvariskistä perusteettomia

Sisäasiainministeriön edustajien eilen tiistaina 14.2.2006 julkisuudessa esittämät lausunnot ovat herättäneet laajaa ja ymmärrettävää huolestuneisuutta TeliaSonera Finland Oyj:n (TSF) asiakkaiden keskuudessa sekä koko toimialalla. Tämän vuoksi TeliaSonera Finland haluaa todeta seuraavaa ja oikaista julkisuudessa olleita virheellisiä väittämiä:

Sisäasiainministeriö julkisti alkuvuodesta 2005 julkisen tarjouskilpailun tietoliikennepalvelujen toimittamisesta hallinnonalalleen. Ministeriö kertoi 31.10 2005 valinneensa toisen operaattorin kuin TeliaSonera Finlandin puhepalvelujen toimittamiseen. Tämän vuoksi sisäasiainministeriö pyysi tammikuussa 2006 ministeriön ja TSF:n välisen yhteistyöryhmän kokouksessa TSF:ia toimittamaan asiakastiedot sisäasiainministeriön hallinnonalan matkapuhelimista yhteistyöryhmän jäsenille. Yhteistyöryhmässä on muutama jäsen sekä sisäasiainministeriön hallinnonalalta että TSF:sta. Ryhmässä ei ole ulkopuolisia henkilöitä. TeliaSonera Finland toimitti pyydetyt tiedot sähköpostitse. Tätä menettelytapaa on käytetty TSF:n ja ministeriön kesken myös luottamuksellisen tiedon välittämiseen. Kyseinen sähköposti kulki koko matkan TeliaSoneran hallinnassa olevassa suljetussa verkossa suoraan sisäasiainministeriön palvelimella sijaitseviin yhteistyöryhmän kaikkien jäsenten sähköpostilaatikoihin. Kyseinen sähköposti ei sisältänyt teletunnistetietoja tai muitakaan luottamuksellisen viestinnän suojan piiriin kuuluvia tietoja. Sisäasiainministeriö ei ollut eikä ole turvaluokitellut mitenkään kyseisiä asiakastietoja eikä antanut kyseisten tietojen käsittelystä muutenkaan TSF:lle minkäänlaisia erityisohjeita. Kokouksessa 10.2.2006 sisäasiainministeriön edustajat esittivät TSF:n edustajille yllättäen huolensa siitä, voitaisiinko ministeriölle toimitettujen tietojen perusteella kyseessä olevia sisäasianministeriön hallinnonalan liittymiä salakuunnella. TeliaSonera Finlandin edustajien kyseisessä tilaisuudessa ilmaiseman näkemyksen mukaan tämä ei ole mahdollista. Liittymätiedot eivät ole voineet päätyä kenenkään sivullisen haltuun TSF:n toimesta. Sähköpostiviestiin liittyvät laitteet ovat viranomaisen laitteita lukuun ottamatta TeliaSoneran omia, eikä niille ole pääsyä muilla kuin TeliaSoneran omilla turvaluokitelluilla ylläpitäjillä. Toimitettujen tietojen perusteella salakuuntelu tai muu viestinnän luottamuksellisuuden loukkaaminen ei ole mahdollista. Ministeriö esitti myöhemmin myös huolensa siitä, että kyseessä olevassa yhteistyöryhmässä TSF:ia edustaneiden TSF:n työntekijöiden sähköpostilaatikot sijaitsevat Ruotsin maaperällä olevalla palvelimella. TeliaSonerassa on käytössä konsernin yhteinen sähköpostipalvelu. Palvelun tuottaminen tapahtuu TeliaSonera Finland Oyj:n ja TeliaSonera Sweden Ab:n tuotantoryhmien yhteistyönä. Tämän vuoksi sähköpostiviestit kulkevat TeliaSonera Finlandista TeliaSonera Swedenin tuotantotilojen kautta. Koko viestiliikenne kulkee suojattujen verkkojen kautta, eikä sivullisilla ole pääsyä TeliaSonera Finlandin verkossa välitettyihin viesteihin. TeliaSonera Finlandin kaikkien 2,5 miljoonan matkapuhelinliittymän käyttö on täysin turvallista. Kyse ei ole ongelmasta TeliaSoneran verkoissa tai palveluissa. Myös eilen julkaistussa Suomen Tietotoimiston uutisessa Viestintäviraston pääjohtaja Rauni Hagman katsoi, ettei asia ole sellainen, että viraston tulisi ryhtyä sen johdosta erityisiin toimenpiteisiin. TeliaSonera Finland ei katso miltään osin rikkoneensa osapuolten välisen sopimuksen määräyksiä tai lakia tietojen säilyttämisessä, tietokannan ylläpidossa tai tietojen luovutuksessa. Lisätietoja: Esa Korvenmaa, johtaja (COO) TeliaSonera Finland Oyj puh. 02040 21000 sähköposti etunimi.sukunimi@teliasonera.com