Sonera haluaa rakentaa mobiili-tv-verkon

TeliaSonera Finland Oyj:n tytäryhtiö Sonera Mobile Networks Oy on tänään jättänyt lisenssihakemuksen valtakunnallisen mobiilitelevisioverkon rakentamiseksi. Yhtiö on valmis aloittamaan kaupalliseen toimintaan tähtäävän verkon rakentamisen jo vuoden 2006 aikana.

”Mobiili-tv-verkko edistää merkittävästi tele- ja media-alan toimintaa Suomessa tuomalla sekä perinteiset että mobiiliin käyttöön kehittyvät TV-ohjelmistot matkaviestinasiakkaiden ulottuville. Tarjoamme verkko-operaattorina liiketoimintamahdollisuuden palveluja ja sisältöä kehittäville yrityksille, TV- ja radioyhtiöille sekä matkaviestin- että muille palveluoperaattoreille”, sanoo Kuluttajien mobiilipalvelut ja viihde -divisioonan johtaja Esa Rautalinko TeliaSonera Finlandista. Hakemuksessa esitetyn suunnitelman mukaan Sonera aloittaisi mobiilitelevisioverkon rakentamisen väkirikkaimmista kaupungeista uuden palvelun nopean käynnistymisen varmistamiseksi. Kokeiluverkko voidaan rakentaa jo kuluvana vuonna pääkaupunkiseudulle Kehä I:n sisäpuoliselle alueelle, ja vuoden 2007 aikana verkko laajennettaisiin Kehä III:n alueelle. Suunnitelman mukaan laajentaminen jatkuu edelleen Tampereelle, Turkuun ja Ouluun alkaen vuonna 2007, jolloin kaupallisen mobiili-tv-toiminnan on määrä käynnistyä. Sonera toteuttaisi verkon siten, että ohjelma- ja palvelusisältöä voidaan tarjota ja muokata alueellisesti. ”Mobiili-tv:n tulevaisuuden varmistamiseksi on tärkeätä, että huomioidaan vuorovaikutteisten palveluiden mahdollisuus nykyisiä GSM ja 3G-verkkoja hyödyntäen ja että palvelutarjonta rakennetaan alusta asti monipuoliseksi ja eri päätelaitteilla toimivaksi. Matkaviestinnän verkko-operaattorina nämä asiat ovat meille itsestään selviä myös mobiili-tv-verkkoa ja sen palvelujärjestelmiä rakennettaessa”, Rautalinko sanoo. Toimiluvan saaja vastaa mobiilitelevision lähetinverkosta ja sen lähetyskapasiteetin hallinnoinnista. Suomen mobiili-tv-verkko rakennetaan DVB-H-standardin mukaiseksi. Verkossa käytettävä Internet-protokollan (IP) mukainen IP datacast -tekniikka mahdollistaa erilaisten palveluiden, kuten video- audio- ja datapalveluiden, tarjoamisen hyvin monipuolisesti. Lisätietoja: Johtaja Esa Rautalinko, Kuluttajan mobiilipalvelut ja viihde, TeliaSonera Finland puh. 0400 740 997 sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com