Sonera ja Finnet tekivät mobiilivarmenteen verkkovierailun

Sonera ja Finnet ovat tehneet onnistuneen verkkovierailun mobiilivarmennepalvelujensa välillä. Verkkovierailun myötä sekä palveluntarjoajat että matkapuhelinasiakkaat voivat käyttää varmennepalveluaan saumattomasti Finnetin ja Soneran matkaviestinverkkojen välillä. Verkkovierailu toteutettiin Methics Oy:n palvelualustalla.

Mobiilivarmenteiden verkkovierailu on jatkoa aiemmalle yhteistyölle, jossa keskeiset suomalaiset operaattorit määrittelivät yhteisen toimintamallin kansalaisvarmenteeseen perustuvasta mobiilivarmenteesta. Mobiilivarmenne on sekä palveluntarjoajan että kuluttajan helppokäyttöinen ja turvallinen tunnistautumis- ja allekirjoitusväline sähköiseen asiointiin, esimerkiksi julkisen verkkopalvelun, internet-kaupan tai puhelinasiakaspalvelun yhteydessä. ”Verkkovierailu on osa Ficomin (Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto) puitteissa tehtävää mobiilivarmenneyhteistyötä. Palvelujen yhteensopivuudella luodaan edellytykset mobiilivarmenteiden laajamittaisemmalle käyttöönotolle”, kertoo kehityspäällikkö Mika Junttila TeliaSonera Finlandista. ”Operaattoreiden verkkovierailun avulla asiakkaat voivat hyödyntää matkapuhelimellaan olevaa mobiilivarmennetta riippumatta palveluntarjoajan käyttämästä mobiilivarmennepalvelusta. Myös palveluntarjoaja hyötyy, sillä hän tavoittaa yhden operaattorin palvelulla asiakkaat mahdollisimman kattavasti.” ”Henkilön tunnistaminen luotettavasti on yksi tietoyhteiskunnan perusedellytyksistä, ja me operaattoreina olemme merkittävässä asemassa edistämässä tätä kehitystä. Keskinäisen yhteistyön lisäksi teemme töitä paremman käytettävyyden ja parempien palveluiden eteen yhdessä järjestelmätoimittajien ja palveluntarjoajien kanssa”, sanoo osastopäällikkö Jarkko Utriainen Finnet Oy:stä. ”Palvelujen toimivuus edellyttää, että ne perustuvat yhteisiin standardeihin. Finnetin ja Soneran välinen verkkovierailuratkaisu on rakennettu ETSI:n (European Telecommunications Standards Institute) sähköistä allekirjoitusta koskevien yhteistoiminta- ja verkkovierailustandardien mukaisesti. Se on siten laajennettavissa kansallisesta kansainväliseen verkkovierailuun”, sanoo teknisestä toteutuksesta vastanneen Methics Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Miettinen. ”Nyt tehty verkkovierailu on myös maailmanlaajuisesti uraauurtava. Vastaavia tutkimushankkeita on meneillään muuallakin, mutta näin laajasti testattu kahden operaattorin palvelujen yhteensopivuus ja yhteistoiminta kaupallisella tasolla on uutta”, Miettinen jatkaa. Lisätietoja: Kehityspäällikkö Mika Junttila, TeliaSonera Finland Oyj Puh. 02040 23175 Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com Osastopäällikkö, Jarkko Utriainen, Mobiilitutkimus, Finnet Oy Puh. 044 044 1009 Sähköposti: jarkko.utriainen@finnet.fi Toimitusjohtaja Jarmo Miettinen, Methics Oy Puh. 0400 785949 Sähköposti: jarmo.miettinen@methics.fi Methics Methics on yksityinen suomalainen yritys, joka on erikoistunut asiakkuuksien digitalisointiin. Yritys on teknologiatoimittaja, joka kehittää ratkaisuja suuryrityksille, jotka luottavat avoimiin standardeihin perustuvaan turvallisuuteen sekä standardituotteita palveluntarjoajille. Methicsin matkaviestintä- ja verkko-operaattoreille suunnatut tuotteet pohjautuvat ETSI:n M-COMM-stadardeihin. Finnet Finnet on suomalainen tietoliikenneryhmä, johon kuuluu mm. 37 puhelinyhtiötä, Finnet Oy tytäryhtiöineen ja Finnet-liitto ry. Ryhmän yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2004 oli 982 miljoonaa euroa. Finnetin päämarkkina-alue on Suomi. Finnet Oy on konserni, johon kuuluvat Finnetin valtakunnallisesti toimivat yritykset, kuten DNA Finland Oy ja Finnet Verkot Oy sekä pääkaupunkiseudun uusi puhelinyhtiö Finnet Com Oy. Finnet Oy -konsernin liikevaihto vuonna 2004 oli 351 miljoonaa euroa. Lisätietoa osoitteesta www.finnet.fi.