Sonera johtaa nopeiden laajakaistayhteyksien leviämistä

Kuluttajat tarvitsevat laajakaistaisten TV- ja sisältöpalvelujen käyttämiseen yhä nopeampia laajakaistaliittymiä. Viestintäviraston markkinakatsauksen mukaan Sonera on kasvattanut laajakaistaliittymissä markkinaosuuttaan huhti-kesäkuun aikana kahdella prosenttiyksiköllä 29 prosenttiin. Yli 50 000 kuluttajaliittymän myynti toisella vuosineljänneksellä on seurausta Soneran panostuksesta nopeisiin yli 2 Mbit/s liittymiin, joiden kysyntä on voimakkaassa kasvussa.

Markkinakatsauksen mukaan Suomen laajakaistaliittymistä vajaat 30 prosenttia oli jo siirtonopeudeltaan 2 Mbit/s tai sitä nopeampia. ”Soneran nopeiden liittymien kysyntä on kasvanut voimakkaasti toisella vuosineljänneksellä, jolloin yli 70 prosenttia uusmyynnistä oli vähintään 2 Mbit/s. Sonera on selkeä markkinajohtaja nopeiden liittymien markkinassa,” sanoo TeliaSoneran Suomen laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Juha-Pekka Weckström.

Nopeaa laajakaistaa tarvitaan, koska laajakaistasta on hyvää vauhtia tulossa digitaalisen kodin viestinnän keskus. Liittymää ei käytetä enää pelkästään sähköpostiin ja laskujen maksamiseen, vaan erilaisten valokuva-, video- ja TV-palvelujen käyttö kasvaa voimakkaasti. Ruotsissa jo lähes 200 000 TeliaSoneran asiakasta katsoo digitaalisia TV-kanavia laajakaistaliittymänsä välityksellä. Suomen markkinoille palvelu tuodaan syksyn aikana.

Nopeiden liittymien kysynnän kasvu kertoo nopeasta markkinan muutoksesta, johon Sonera on pitkäjänteisesti valmistautunut rakentamalla huippunopeaa valokuituverkkoa. Soneralla on 15 suurimman kaupungin alueella valokuituverkko, jonka saatavuusalue kasvaa investointien myötä jatkuvasti nykyisestä 100 000 taloudesta. Valokuituliittymän, Sonera Laajakaista Extran, nopeus on jopa 100 Mbitiä. ”Jatkossa yhtä nopeat yhteydet saadaan myös Soneran kaapelitalouksiin, jolloin palvelualue kaksinkertaistuu 200 000 talouteen”, Weckström kertoo.

”Sonera johtaa valokuitupohjaisten kuluttajaliittymien markkinaa yli 25 000 kuluttaja-asiakkaallaan”, myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Batu Karasar sanoo. Uusmyynnin lisäksi vanhat asiakkaat ovat kasvavassa määrin nostaneet liittymänsä nopeutta. ”Valokuituliittymän toimitusprosessi on tehty alusta alkaen mahdollisimman helpoksi. Itsepalvelukanavan kautta asiakkaat voivat tilata yhteyden sekä tehdä muun muassa nopeusluokan ja palveluiden muutokset jopa minuutissa”, Karasar kertoo.

Johtaja Juha-Pekka Weckström, TeliaSonera Broadband Services Finland
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com