Sonera kehittää langatonta suomalaista tietoyhteiskuntaa

TeliaSonera pitää huolta haja-asutusalueilla asuvien viestintätarpeista kehittämällä ensisijaisesti langattomia puhe- ja laajakaistapalveluita asiakkaiden tarpeisiin.

Liikenne- ja viestintäministeriön 14.12.2007 julkaiseman selvityksen mukaan haja-asutusalueilla asuville on varmistettava myös tulevaisuudessa kohtuuhintaiset ja vähintään yhtä hyvät telepalvelut kuin tällä hetkellä. Sonera selvittää ennakkoluulottomasti velvoitteiden hoitamiseen liittyviä vaihtoehtoja nojautuen ensisijaisesti langattomiin ratkaisuihin.

”Yleispalveluvelvoitteen muuttuminen teknologian kannalta neutraaliksi vastaa käsitystämme televiestintäpalveluiden kehittymisestä. Liikenne- ja viestintäministeriön mietintö antaa tarvittavia suuntaviivoja haja-asutusalueiden palvelujen toteuttamiselle. Tulevaisuudessa voimme ryhtyä korvaamaan kiinteätä puhelinverkkoa langattomilla vaihtoehdoilla siellä missä pitkillä ja helposti vikaantuvilla puhelinlinjoilla on vain vähän käyttäjiä.” toteaa johtaja Juha-Pekka Weckström TeliaSoneran Broadband Services-liiketoiminta-alueelta.

Sonera vauhdittaa telealan murrosta panostamalla seuraavan sukupolven verkkojen rakentamiseen ja palveluiden kehittämiseen. Langattomien laajakaistaratkaisujen myötä haja-asutusalueiden asiakkaiden laajakaistapalveluiden saatavuus paranee ja liikkuva laajakaista tuo uudenlaista joustoa käyttäjille. Yhtiö on käynnistänyt langattomien laajakaista¬palveluiden tarjoamisen Digitan @450-verkossa ja avannut 900 Mhz:n taajuudella 3G-testiverkon, jota laajentamalla 3G-verkon nopeat tiedonsiirtopalvelut pystytään lähivuosien kuluessa ulottamaan 95 %:lle suomalaisista. Soneran matkapuhelinverkon peittoalue kattaa noin 97 prosenttia Suomen pinta-alasta ja lähes 100 % väestöstä. Jatkuvasti laajennettava 3G-verkko tarjoaa tehokkaan vaihtoehdon liikkuvaan laajakaistaan.

”Selvityksessä mainitut edellytykset palveluille lankapuhelinverkosta luovuttaessa ovat pääosin ymmärrettäviä. Tietyt esitetyt vaatimukset, esimerkiksi tukiasemien sähkönsyötön lisävarmistaminen, ovat ylimitoitettuja. Niistä aiheutuu teleyhtiölle ja viime kädessä suomalaisille viestintäpalveluiden käyttäjille myös ylimääräisiä kustannuksia, joilla ei ole vastaavaa merkitystä palveluiden saatavuuden ja asiakkaiden käyttökokemuksen kannalta”, Weckström toteaa.

Johtaja Juha-Pekka Weckström, TeliaSonera, Broadband Services Finland
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com