Sonera kiihdyttää investointeja tulevaisuuden tv-palvelut mahdollistaviin nopeisiin yhteyksiin

Sonera kiihdyttää investointejaan sekä valokuituyhteyksiin että nopeat yhteydet mahdollistaviin kiinteistöjen sisäverkkoihin. Vuosien 2010 ja 2011 aikana Soneran nopeiden yhteyksien saatavuus kaksinkertaistuu ja jatkossa valokuitua tarjotaan myös pientalokiinteistöille. Yhtiö on käynnistänyt rakennusohjelman, joka mahdollistaa jopa 100 Mb/s:n siirtonopeudet myös sellaisissa kuitukohteissa, joissa on kuparilla rakennettu sisäverkko.

Viime vuosien aikana Sonera on rakentanut valokuituverkon suurimpiin kaupunkeihin. Tällä hetkellä Soneran valokuitu on kytketty kiinteistöihin, joissa asuu yhteensä yli 300 000 kotitaloutta. Lisäksi Sonera tarjoaa 100 Mb/s:n laajakaistayhteyksiä yli 100 000:lle kaapelitelevisioasiakkaalleen. Seuraavien kahden vuoden aikana yhtiö nopeuttaa valokuidun rakentamisohjelmaa. Valokuituverkkoa laajennetaan nykyisillä valokuitupaikkakunnilla ja niiden kehyskuntien alueilla ja lisäksi valokuituverkkoa tarjotaan myös pienemmille kerrostalokiinteistöille ja pientaloalueille ympäri Suomea, mikäli kohteet sijaitsevat riittävän lähellä olemassa olevaa runkoverkkoa. Kahden seuraavan vuoden aikana valokuidun rakennusohjelma kaksinkertaistaa niiden kotitalouksien määrän, jotka voivat nauttia jopa 100 Mb/s:n siirtonopeuksista. Sisäverkot nopeammiksi Sonera on aloittanut perinteisten sisäverkkojen päivittämisen ADSL-tekniikasta nopeamman siirtonopeuden mahdollistavaan VDSL-tekniikkaan. (Very high rate Digital Subscriber Line). Tällä tekniikalla saadaan perinteisten kuparilla rakennettujen sisäverkkojen siirtonopeus nostettua jopa 100 Mb/s:ään edellyttäen, että kiinteistökohde on kytketty valokuituverkkoon. Tänä vuonna noin 80 kohdetta (n. 6000 huoneistoa) pääkaupunkiseudulla on rakennettu uudella VDSL-tekniikalla. Lisäksi noin 700 vanhaa ADSL-kohdetta, eli noin 40 000 huoneistoa, päivitetään VDSL-tekniikkaan ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Tavoitteena on, että kaikki kuitukohteet on päivitetty sisäverkkojenkin osalta 100 Mb/s:n siirtonopeuteen vuoden 2011 loppuun mennessä. TeliaSonera Finlandin maajohtaja Juha-Pekka Weckströmin investoinnit nopeisiin yhteyksiin nousevat ensi ja seuraavana vuonna erittäin merkittävästi viime vuosien tasosta. ”Tavoitteemme on yksinkertaisesti vahvistaa asemaamme nopeiden yhteyksien markkinajohtajana ja rakentaa alustaa sille, että voimme jatkossa tarjota interaktiivisia televisiopalveluita mahdollisimman suurelle osalle suomalaisia. Valokuitutekniikka on ainoa tekniikka, mikä mahdollistaa todella nopeiden laajakaistayhteyksien, kaapelitelevisiopalveluiden ja interaktiivisten televisiopalveluiden tarjoamisen vaikka kiinteistöjen kaikille asukkaille ilman huolta kapasiteetin loppumisesta. Kahden vuoden kuluessa pystymme tarjoamaan huippunopean 100 Mb/s:n laajakaistayhteyden yli 800 000:lle kotitaloudelle. Kun tähän lisätään 24 Mb/s:n yhteydet yli puolet suomalaisista on tuolloin Soneran interaktiivisen televisiotarjonnan piirissä. Tuomme uuden sukupolven tallennusominaisuuksilla ja Suomen laajimmalla videomäärällä varustetun laajakaistatelevision markkinoille ensi helmikuun lopulla”, Weckström sanoo. Lisätietoja lehdistölle antaa: Juha-Pekka Weckström, maajohtaja, TeliaSonera Finland, puh, 0400 564 754 VDSL (Very high rate Digital Subscriber Line) on tekniikka, joka mahdollistaa laajakaistaisen symmetrisen tiedonsiirtoyhteyden toteuttamisen loppukäyttäjälle asti käyttämällä hyväksi jo olemassa olevia analogiseen puhelinkäyttöön aikanaan rakennettuja kupariparikaapeleita. Näiden hyvin laajasti useimpiin rakennuksiin vedettyjen kaapeleiden avulla kyetään mahdollistamaan laajakaistainen yhteys, kunhan signaalin kaapelissa kulkema matka vain kyetään pitämään lyhyenä. Käytännössä tämä tarkoittaa kuparikaapeliyhteyden käyttöä esimerkiksi lähimpään puhelinkeskukseen, josta eteenpäin tieto kulkee nopeaa kuituyhteyttä pitkin. ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) on verkkokytkintekniikka, joka siirtää jopa 8 Mb/s tavallista puhelinlinjaa käyttäen. ADSL2+ mahdollistaa jopa 24 Mb/s nopeuden. ADSL:n ominaispiirre on tiedonsiirron epäsymmetrisyys: sen tiedonsiirtonopeus on erilainen laskevaan suuntaan (8 Mb/s) ja nousevaan suuntaan (800 kb/s). Se sopiikin hyvin sellaiseen internetin kotikäyttöön, jossa pääpaino on sisällön siirtäminen verkosta kotiin.

Avainsanat: