Sonera siirtää asiakkaidensa sähköpostit Suomeen

Sonera uusii sähköpostijärjestelmänsä ja siirtää asiakkaidensa sähköpostipalvelut takaisin Suomeen huhtikuun lopussa. Tällä hetkellä sähköpostipalvelimet sijaitsevat Ruotsissa TeliaSoneran yhteisellä sähköpostialustalla. Myöhemmin keväällä Sonera kymmenkertaistaa asiakkaiden toiveesta sähköpostilaatikoiden koon.

”Päätimme siirtää Soneran sähköpostipalvelut Suomeen suomalaisten asiakkaiden yksityisyydensuojan turvaamiseksi. Siirron jälkeen sähköpostit suomalaiselta suomalaiselle eivät missään vaiheessa liiku Suomen rajojen ulkopuolella. Samalla pääsimme modernisoimaan koko sähköpostiympäristön, jotta pystymme varautumaan paremmin erilaisiin vikatilanteisiin”, sanoo TeliaSoneran Suomen laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Juha-Pekka Weckström.

Palvelinten siirron taustalla on Ruotsin hallituksen lakiesitys, joka sallisi Ruotsin puolustusvoimien radiolaitoksen seurata kaikkea maan rajojen yli kulkevaa sähköistä viestintää.

Järjestelmävaihto tapahtuu huhtikuun lopussa ja se tehdään viikonlopun aikana, jotta vaihdosta aiheutuu mahdollisimman vähän häiriöitä käyttäjille. Sonera ilmoittaa asiakkailleen järjestelmävaihdon tarkan ajankohdan sähköpostilla myöhemmin tässä kuussa. Kaiken kaikkiaan siirrettäviä sähköpostilaatikoita on noin puoli miljoonaa, joista 450 000 on kuluttaja-asiakkaiden ja 50 000 yritysasiakkaiden käytössä. Kuluttaja-asiakkaille sähköposti on Soneran laajakaistaan liittyvä maksuton palvelu.

Sähköpostilaatikoihin lisää tilaa

Myöhemmin keväällä Sonera kasvattaa kuluttaja-asiakkaidensa sähköpostilaatikoiden kokoa asiakkaiden toivomuksesta. Normaaliksi sähköpostilaatikon kooksi tulee 500 megatavua ja siihen saa maksullisena 500 megatavua lisätilaa. Erillisen viestintäpaketin hankkineille sähköpostilaatikon kooksi tulee kolme gigatavua ja siihen saa maksullisena 500 megatavua lisätilaa. Soneran laajakaista-asiakkaat voivat halutessaan ottaa maksutta käyttöönsä viisi sähköpostilaatikkoa. Asiakkaiden sähköpostiosoitteet säilyvät muutoksessa ennallaan.

Lisätietoja:
Johtaja Juha-Pekka Weckström, Broadband Services Finland