Sonera siirtää sähköpostit viikonloppuna Suomeen

Sonera on uusinut sähköpostijärjestelmänsä ja siirtää asiakkaidensa sähköpostipalvelut Ruotsista takaisin Suomeen. Jotta siirron aiheuttamat häiriöt käyttäjille jäisivät mahdollisimman pieniksi, siirto tehdään tulevan viikonlopun aikana 25.–28.4.2008. Lisätietoa siirrosta sonera.fi-sivuilta

Sonera aloittaa asiakkaidensa sähköpostipalveluiden siirron Ruotsista Suomeen perjantaina 25.4. kello 18.00 ja siirto on tarkoitus saada päätökseen maanantaina 28.4.2008 kello 8.00 mennessä. Sonera on pystyttänyt kokonaan uuden sähköpostipalveluiden tuotantoalustan sähköpostipalvelimineen Suomeen. Viikonloppuna asiakkaiden sähköpostipostilaatikot kopioidaan Ruotsissa sijaitsevalta tuotantoalustalta uuteen järjestelmään. Kaiken kaikkiaan siirrettäviä sähköpostilaatikoita on noin puoli miljoonaa, joista 450 000 on kuluttaja-asiakkaiden ja 50 000 yritysasiakkaiden käytössä.

Myöhemmin Sonera kasvattaa kuluttaja-asiakkaidensa sähköpostilaatikoiden kokoa asiakkaiden toivomuksesta. Normaaliksi sähköpostilaatikon kooksi tulee 500 megatavua ja siihen saa maksullisena 500 megatavua lisätilaa. Erillisen viestintäpaketin hankkineille sähköpostilaatikon kooksi tulee kolme gigatavua ja siihen saa maksullisena 500 megatavua lisätilaa. Soneran laajakaista-asiakkaat voivat halutessaan ottaa maksutta käyttöönsä viisi sähköpostilaatikkoa. Asiakkaiden sähköpostiosoitteet säilyvät muutoksessa ennallaan.
Järjestelmävaihto tehdään viikonlopun aikana, jotta vaihdosta aiheutuu mahdollisimman vähän häiriöitä käyttäjille. Siirto aiheuttaa rajoituksia ja katkoksia sähköpostin käyttöön. Soneran sähköpostiasiakkaille siirto ilmenee viikonlopun aikana esimerkiksi siten, että muutosten tekeminen omaan sähköpostilaatikkoon on estynyt, sähköpostiliikenne voi hidastua ja ajoittain sähköpostiin ei pääse kirjautumaan lainkaan.
Asiakkaat saavat viikonlopun aikana tietoa sähköpostijärjestelmän muutostyön etenemisestä ja käyttörajoituksista Soneran verkkosivuilla osoitteessa www.sonera.fi. Sonera pahoittelee siirrosta asiakkaille aiheutuvaa haittaa.

Lisätietoja lehdistölle antaa:
TeliaSonera Finland, viestintäjohtaja Ahti Martikainen, puh. 040 302 4500