Sonera tuo laajakaistan käyttäjille oman tietovaraston internetiin

Sonera tuo kuluttajien ja pienten yritysten käyttöön Sonera Tietovaraston, internet-pohjaisen varastointipalvelun, jossa digitaaliset kuvat, videot ja muut tiedostot tallennetaan turvallisesti. Niitä voi myös käsitellä ja jakaa helposti ja turvallisesti, millä tietokoneella ja mistä tahansa. Palveluun sisältyvä automaattinen varmuuskopionti vapauttaa käyttäjän huolehtimasta tiedostojen tallessa pysymisestä ja helpottaa erityisesti isojen tiedostojen jakamista internetissä.

Sonera Tietovarasto –palvelu on avoin kaikille suomalaisille laajakaistan käyttäjille. Palvelu mahdollistaa käyttäjälle oman sähköisen kuva-albumin esimerkiksi matka- tai perhekuvia varten. Käyttäjä voi myös halutessaan jakaa sukulaisille ja ystäville linkin, jonka kautta he pääsevät katsomaan tallennettuja kuvia ja videoita. Käyttäjän rekisteröidyttyä palveluun hän voi ladata helposti käyttöönsä automaattisen varmuuskopioinnin, AutoStore –ohjelman. Automaattinen varmistus toimii taustaohjelmana, mikä tarkoittaa sitä, että käyttäjä voi työskennellä tietokoneellaan normaalisti ohjelman tallentaessa tietoja samanaikaisesti. Tietovarastosta on hyötyä myös silloin, kun on tarvetta jakaa tiedostoja, jotka ovat liian isoja lähetettäviksi sähköpostitse tai kun käyttäjä haluaa päästää esimerkiksi ystävänsä valittuihin tiedostoihin. Käyttäjän tarvitsee vain lähettää palvelusta linkki sähköpostitse, vastaanottajat klikkaavat linkkiä ja pääsevät käyttäjän jakamaan tiedostoon tai kansioon. Sonera Tietovarastoon on saatavissa myös maksullisia lisäpalveluita, esimerkiksi mahdollisuus tallentaa sähköposteja ja matkapuhelimessa olevien tietojen, kuten yhteys- ja kalenteritietojen, muistiinpanojen ja tehtävien tallentaminen matkapuhelimen varmistuspalvelulla.. Tallentaminen tapahtuu normaalisti File Transfer Protocolin mukaisella tiedonsiirrolla tai erikseen ladattavalla ja lisämaksullisella WebDrive-ohjelmalla, jonka avulla käyttäjä voi hyödyntää verkon tallennustilaansa aivan kuin se olisi osa omaa tietokonetta. Maksullinen lisäpalvelu on myös StoreSafe -ohjelma, jonka avulla käyttäjä voi salata tiedostonsa ennen niiden tallentamista palveluun. Näin tiedostoja ei pääse lukemaan kukaan muu kuin se, jolla on käytössään StoreSafe-ohjelma sekä henkilökohtainen pin-koodi. ”Monille käyttäjille on aiheutunut suuria ongelmia tietokoneen kovalevyn rikkouduttua. Tuomme siksi markkinoille tämän uuden, kaikille suomalaisille laajakaistan käyttäjille tarkoitetun internetpalvelun. Sonera Tietovarasto on hyvä esimerkki helppokäyttöisestä palvelusta, jollaisia tarvitaan, jotta tietoyhteiskunta Suomessa etenisi luontevalla tavalla. Käyttäjän tiedot säilyvät internetin tietovarastossa kuin pankkiholvissa tai kassakaapissa. Käyttäjällä on tällöin vähemmän huolta verrattuna tietokoneen särkymiseen, usb-muistitikun tai tärkeän cd-rompun katoamiseen”, sanoo Tietoyhteiskunnan rakenteet ja palvelut –divisioonan johtaja Eero Sinkkonen TeliaSonera Finlandista. Palvelun hinta on 3,49 euroa/kk/1000 megatavua (= 1 gigatavu). Esimerkiksi neljän megapikselin kameralla otettu kuva on n. 2,5 megatavua, jolloin 1 gigatavuun mahtuisi n. 400 kuvaa. Lisätietoja: TeliaSonera Finland Oyj Tuotepäällikkö Antti Närhinsalo Puhelin: 040 834 2960 Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com Myynti- ja markkinointijohtaja Seppo Hakanen (palvelu kuluttajille) Puhelin: 040 842 1848 Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com Liiketoiminnan kehitysjohtaja Kari Terho (palvelu yrityksille) Puhelin: 0403 024066 Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com www.sonera.fi/laajakaista/tietovarasto