Sonera uudistaa huippunopeiden laajakaistayhteyksien hinnoittelua ja vauhdittaa saatavuutta

Sonera vauhdittaa huippunopeiden valokuituyhteyksien kauppaa tuomalla uuden hinnoittelumallin kuluttajille. Jos koko taloyhtiö päättää ottaa valokuidun, 100 Mbit/s:n yhteys käyttäjille maksaa 29,90 euroa/kk. Yksittäiselle kuluttaja-asiakkaalle Sonera Laajakaista Extran 100 megan kuukausimaksu on alimmillaan 42,90 euroa/kk. Taloyhtiökohtaisen ratkaisun hinnoittelu vastaa nykyisten hitaimpien laajakaistayhteyksien tasoa.

Huippunopeiden valokuituyhteyksien suosio on kasvanut odotettua nopeammin. Jo 25 000 asiakasta on valinnut Soneran valokuitupohjaisen laajakaistaliittymän. Kysynnän kasvun vuoksi yhtiö on päättänyt kiihdyttää valokuitupohjaisten yhteyksien laajentamisvauhtia tänä vuonna. Vuoden 2007 loppuun mennessä Soneran huippunopeita yhteyksiä on saatavissa jo 300 000 talouteen 15 suurimmassa kaupungissa.

Valokuituliittymiä myydään yhden, kymmenen ja 24/100 megan nopeusluokassa. Yhden megan liittymä maksaa käyttäjälle alimmillaan 22,90 €/kk; kymmenen megan liittymän hinta on alimmillaan 32,90 €/kk ja 24/100 megan on alimmillaan 42,90 €/kk.

”100 megan nopeus mahdollistaa täysin toimistoverkkoa vastaavat etätyöyhteydet. Lisäksi yhä useammin perheenjäsenet haluavat käyttää internet-yhteyttä samanaikaisesti ja tähän nopea liittymä antaa hyvät mahdollisuudet, kun kaistaa on kaikille riittävästi”, sanoo TeliaSoneran Suomen laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Juha-Pekka Weckström.

Television tulevaisuus internetissä

100 megan laajakaistayhteydet soveltuvat erinomaisesti myös mm. televisio-ohjelmien välitykseen. Tällaisella yhteydellä voidaan helposti välittää samaan aikaan useita kymmeniä perinteisiä televisiokanavia sekä useita hdtv-teräväpiirtokanavia. Sonera suunnitteleekin erityisesti valokuituyhteyksiä hyödyntävien internet-pohjaisten tv-palveluiden markkinoille tuomista lähiaikoina. Ruotsissa TeliaSoneran vastaaviin palveluihin on tullut yli 100 000 käyttäjää alkuvuoden aikana.

”Huippunopeat laajakaistayhteydet, niiden aleneva hintakehitys ja tulossa olevat uudet palvelut saavat aikaan sen, että internetin avulla on pian mahdollista katsella omaa suosikkiohjelmaa silloin, kun se sopii itselle. Monet haluavat katsella myös ulkomaisia kanavia, jotka ovat helposti saatavilla internetissä. Tuore trenditutkimuksemme kertoo, että internetin kautta televisiota katselevat erityisesti nuoret, mutta kasvavassa määrin myös muut ikäryhmät”, Juha-Pekka Weckström toteaa.

Johtaja Juha-Pekka Weckström, Broadband Services, puhelin 0400 564754, sähköposti etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Osastopäällikkö Lasse Mäki, puhelin 040 754 3440, sähköposti etunimi.sukunimi@teliasonera.com