Sonera vahvasti mukana maksuliikennemarkkinoiden muutoksessa

Vuoden 2010 loppuun mennessä kaikkien suomalaisten yritysten on siirryttävä nykyisten maakohtaisten maksukäytäntöjen sijasta yhtenäiseen euromaksualueeseen. (SEPA= Single Euro Payments Area). Tämä tarkoittaa, että keskeiset maksamisen palvelut - tilisiirto, suoraveloitus ja maksukortit - toimivat yhteisin standardein ja käytännöin eri euromaksualueen maissa sekä maiden välillä.

Sonera tarjoaa tähän haasteeseen kahta SEPA -vaatimukset täyttävää palvelua. Sonera Maksupäätepalvelu, on korttimaksamisen kokonaispalvelu. Palvelun kiinteään kuukausihintaan sisältyy maksupäätelaite ja sen huolto, langaton tiedonsiirtoyhteys (GPRS), tarvittavat ohjelmistot ja lisenssit sekä ohjelmistopäivitykset, maksutapahtumien varmennus- ja reitityspalvelut sekä tekninen tuki. Palvelu sisältää myös maksutapahtumien seuranta- ja raportointipalvelun internetissä. Palvelu soveltuu erittäin hyvin pk-yrityksille itsenäisenä palveluna, mutta tarvittaessa se voidaan liittää myös kassajärjestelmiin. Sonera Maksupäätepalvelun alihankkijana on Point Transaction Systems. Keskisuurille ja suurille kaupan ja palvelualan yrityksille Sonera tarjoaa vastaavasti DataNet Maksuvarmennus –kokonaispalvelua, jonka avulla välitetään maksuvarmennusliikenne asiakkaan maksupäätteiden ja korttivarmentajan välillä suljetussa ja tietoturvallisessa verkossa. Saman palvelun piiriin voi liittää myös yhteyden pankin ja kassajärjestelmän välille. DataNet Maksuvarmennus –palvelun laitteet ja yhteydet ovat varmistettu sekä niiden ylläpitotaso on korkein mahdollinen. Palvelualustan suorituskykyä voidaan tarvittaessa lisätä asiakkaan tarpeen mukaan. TeliaSoneralle on myönnetty ensimmäisenä eurooppalaisena teleoperaattorina kansainvälinen PCI DSS –tietoturvasertifikaatti (Payment Card Industry Data Security Standard). PCI DSS -tietoturvastandardissa ovat mukana kaikki maailman johtavat luottokorttiyhtiöt. Operaattorin saama sertifikaatti säästää asiakkaiden tietoturvakustannuksia ja takaa osaltaan kokonaisratkaisun standardimukaisuuden. Molemmissa uusissa Soneran maksamisen alueen palveluissa PCI DSS –tietoturvasertifikaatti on oleellinen osa. ” Sirukortit yleistyvät kovaa vauhtia ja tänä päivänä jo seitsemän henkilöä kymmenestä maksaa ostoksensa kortilla. Tämän takia tapahtumavarmentaminen kasvaa ja tulee entistäkin kriittisemmäksi ja on jatkossa oleellinen osa yritysten riskienhallintaa. Suomen markkinoilla ei ole vastaavia kokonaisratkaisuja, missä palveluntarjoaja tarjoaa luotettavat tietoliikenneyhteydet, niiden salauksen ja kattavan maksuvarmennuksen”, muistuttaa johtaja Markku Järvinen TeliaSoneran laajakaistapalveluista. Lisätietoja: Markku Järvinen, johtaja, Laajakaistapalvelut, TeliaSonera Finland, puh: 040 5444113, sähköposti: markku.d.jarvinen(et)teliasonera.com Lue lisää: Sonera Maksupäätepalvelusta http://www.sonera.fi/Yrityksille/Tuotteet+ja+palvelut/Yrityspalvelut/Maksup%E4%E4tepalvelu DataNet Maksuvarmennuksesta http://www.sonera.fi/Yrityksille/Tuotteet/DataNet

Avainsanat: