Sonera voitti 4G-taajuuksia huutokaupassa

Sonera on saanut Suomen 4G-taajuushuutokaupassa taajuudet, joilla se voi rakentaa seuraavan sukupolven huippunopean liikkuvan laajakaistaverkon Suomeen. Yhtiö aloittaa verkon rakentamisen välittömästi, ja tavoitteena on avata verkko ensimmäisen pilottiasiakkaan käyttöön vuoden 2010 ensimmäisen neljänneksen aikana.

”Olemme 4G-taajuuksista luonnollisestikin hyvin iloisia,” sanoo Suomen Mobility Services -yksikön johtaja Marek Hintze. ”Ennen kaikkea taajuuksista on iloa asiakkaillemme, joille pystymme jatkossakin tarjoamaan Suomen laadukkainta matkaviestinverkkoa entistä nopeampaa tiedonsiirtoa varten.” Nyt saamillaan taajuuksilla Sonera voi rakentaa yli kymmenen kertaa nykyisiä verkkoja nopeamman matkaviestinverkon. Taajuuksille myönnettävä toimilupa on voimassa 20 vuotta. Taajuuksien hinta viidestä 2 x 5 MHz:n suuruisesta taajuuskaistaparista 2,6 GHz:n taajuusalueella on 819 000 euroa. ”Olemme saaneet arvokasta kokemusta TeliaSoneran 4G-hankkeista Oslosta ja Tukholmasta, ja käynnistämme 4G-verkkon rakentamisen samalla, kun laajennamme 3G-verkkoamme valtakunnalliseksi. 4G-verkon käyttöönotto tapahtuu vaiheittain ja alueittain Suomessa. Tavoitteena on avata verkko ensimmäisen pilottiasiakkaan käyttöön vuoden 2010 ensimmäisen neljänneksen aikana, ja jatkoaikataulu määräytyy markkinatilanteen, asiakastarpeen ja päätelaitteiden saatavuuden mukaan”, Marek Hintze sanoo. Kapasiteetin ja nopeuden tarve matkaviestinverkossa kasvaa koko ajan. 4G-verkko mahdollistaa esimerkiksi interaktiivisen TV:n, videoiden, kehittyneempien pelien ja ammattisovellusten sujuvan käytön ajasta ja paikasta riippumatta. 4G parantaa myös huomattavasti verkon vasteaikaa.