Soneralta uusia 3G-palveluja

Sonera tuo 1.4.2006 markkinoille kolme uutta palvelua matkapuhelinasiakkailleen. Sonera tuo ensimmäisenä Suomessa asiakkailleen mahdollisuuden kokeilla pilottina MobiiliTV–palvelua, jonka avulla pystyy seuraamaan televisiokanavien lähetyksiä. Videopuhelut tuovat kännykkäpuheluihin uuden ulottuvuuden videokuvan avulla. Musiikkilataamosta voi ostaa tuhansien artistien musiikkikappaleita kännykkään. MobiiliTV ja Musiikkilataamo löytyvät Sonera SurfPort –palveluvalikosta. Kuvan ja äänen laatu on parhaimmillaan 3G-verkossa.

”Haluamme panostaa entistä enemmän helppokäyttöisiin ja luotettaviin palveluihin, jotka ovat sekä hyödyllisiä että viihdyttäviä. Kaikki tänään julkistamamme palvelut tuovat asiakkaidemme ulottuville uudenlaisia mahdollisuuksia käyttää matkapuhelinta arkipäivässä. Tällaisia palveluja haluamme olla myös jatkossa tuomassa edelläkävijänä asiakkaillemme”, sanoo tuotekehitysjohtaja Pasi Mehtonen TeliaSonera Finlandista. MobiiliTV-palvelun avulla Soneran asiakas voi matkapuhelimellaan seurata suorana lähetyksenä Nelosen koko ohjelmatarjontaa, kaikkia YLEn televisiouutislähetyksiä, MTV3-kanavan uutis-ja ajankohtaisohjelmistoa ja The Voice TV:n koko ohjelmatarjontaa. Näiden kanavien lisäksi lähiaikoina on tulossa lisää palveluntarjoajia. Asiakas voi tutustua MobiiliTV -palvelun sisältöön maksutta digi-tv:stä tutun ohjelmaoppaan avulla. Ohjelmaoppaasta voi tarkastaa televisio-ohjelmien lähetysajankohdat ja lukea lyhyen kuvauksen ohjelmien sisällöstä. Katseluaikaa voi tilata kerralla joko vuorokauden hintaan 1,90 euroa tai 30 päivää hintaan 9,90 euroa. MobiiliTV tulee sisältämään myös erikseen tilattavia ohjelmia, jolloin esimerkiksi uutislähetyksen voi katsoa silloin kun itselle parhaiten sopii. Palvelu toimii sellaisissa 3G-puhelimissa, joissa on Real Player –mediasoitin. Tällaisia ovat Nokia 6630, Nokia 6680 ja Nokia N70. Pilotti jatkuu 31.3.2007 saakka. Tavoitteena on jatkaa MobiiliTV-palvelun tarjoamista myös pilotin päätymisen jälkeen. Videopuhelut sujuvat niin koti- kuin ulkomailtakin Videopuhelut sujuvat Soneran asiakkailla niin koti- kuin ulkomaillakin TeliaSoneran 3G-verkoissa Ruotsissa ja Norjassa. Myös muista maista videopuheluita on mahdollista soittaa. Tarkat verkkovierailutiedot löytyvät sivulta www.sonera.fi/matkapuhelin/ulkomailla. Soneran asiakkaalle videopuhelun soittaminen ja vastaanottaminen on erittäin helppoa. Asiakkaalla tulee olla vain palvelua tukeva 3G-puhelin ja hänen tulee olla 3G-verkon alueella. Tavallisen puhelun sijaan valitaan videopuhelu ja sen jälkeen kaikki on valmista aitojen tunnelmien välittämistä varten tuhansienkin kilometrien päästä. Videopuhelun soittaminen vaatii videopuhelua tukevan puhelimen sekä puhelun soittajalle että puhelun vastaanottajalle. Tällaisia ovat esimerkiksi Nokia 6680 ja Nokia N70. Suomessa videopuhelut Soneran liittymiin maksavat 0,19 eur/min ja muiden operaattoreiden liittymiin 0,25 eur/min. Videopuheluissa tulevat voimaan samat hintamuutokset kuin matkapuheluissakin, eli aloitusmaksu 0,049 eur ja vähimmäisliikennemaksu 0,079 eur/puhelu. Videopuhelu ulkomaille maksaa normaalin ulkomaanpuhelun verran, jonka lisäksi videopuhelusta veloitetaan lisämaksu puhelun soittajalta1,25 eur/min. Mikäli videopuhelun vastaanottaa ulkomailla, normaaliin ulkomaanpuhelumaksuun lisätään 0,26 eur/min. Musiikkilataamossa yli miljoona kappaletta ladattavaksi Helsingin Sanomien Internet-sivuilla oleva suosittu Musiikkilataamo tulee nyt myös matkapuhelimiin. Musiikkilataamosta voi hankkia tuhansien suomalaisten ja ulkomaalaisten artistien tuoreimmat hitit tai vanhemmat klassikot omaan kännykkään. Yhden kappaleen hinta on 1,95 euroa. Kappale tulee AAC-tiedostomuodossa ja sitä voi alkaa kuunnella heti latauksen jälkeen. Hintaan sisältyy myös tekstiviestinä tuleva kertakäyttöinen koodi, jonka avulla kappaleen saa ladattua myös tietokoneelle. Halutessaan kappaleista voi tehdä laillisen kopion omalle CD-levylleen tai toiselle tietokoneelle. Musiikkilataamosta matkapuhelimelle ladatut kappaleet voi maksaa joko puhelinlaskulla tai jatkossa erillisellä Musiikkilataamo-setelillä, joita voi ostaa mm. R-kioskeista. Musiikkilataamo palvelu toimii mm. Nokia 6630 – ja Samsung SGH-Z300 –puhelimilla. Lisätietoja: Pasi Mehtonen, tuotekehitysjohtaja, Kuluttajan mobiilipalvelut ja viihde, TeliaSonera Finland Puh. 040 7171370 sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com Lehdistötilaisuus aiheesta maanantaina 27.3.2006 klo 9.00 osoitteessa Teollisuuskatu 11 D, Sonera, Sturenportin auditorio, Helsinki, Vallila.