Soneran 3G-peitto laajenee nyt kymmeneen uuteen kaupunkiin

Sonera vauhdittaa 3G-maailman käyttöönottoa avaamalla umts-verkkonsa kymmenessä uudessa kaupungissa vielä tämän vuoden aikana. Kaupungit ovat Imatra, Kajaani, Kemi, Kokkola, Kouvola, Lohja, Porvoo, Rauma, Riihimäki ja Valkeakoski. Lapin suuret hiihtokeskukset saivat Soneran 3G-peiton jo aiemmin.

Verkko toimii jo ennestään Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Järvenpäässä, Keravalla, Kirkkonummella, Klaukkalassa, Kotkassa, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Maarianhaminassa, Mikkelissä, Oulussa, Porissa, Rovaniemellä, Salossa, Seinäjoella, Tampereella, Turussa, Tuusulassa, Vaasassa, Varkaudessa sekä Levin, Ylläksen, Saariselän ja Tahkovuoren hiihtokeskuksissa. Laajenemisen myötä Suomen väestöstä n. 40 prosenttia on nyt Soneran umts-verkon ulottuvilla

"Liikkuva työskentely osana yritysten toiminnan kehittämistä kasvaa jatkuvasti. Tämä asettaa entistä suurempia vaatimuksia palveluille sekä verkon kapasiteetille ja tiedonsiirtonopeudelle. Tässä haluamme olla edelläkävijä", sanoo yritysliiketoiminnan johtaja Timo Levoranta TeliaSonera Finlandista.

Nopeasta tiedonsiirrosta on hyötyä esimerkiksi sähköpostin käytössä, internetin selailussa ja liikkuvan kuvan lähettämisessä. Monet uudet palvelut, mm. Soneran Mobiili-tv, Navigaattori, videopuhelut, musiikin lataaminen ja pelit sujuvat entistä joustavammin nopeamman tiedonsiirron avulla. Soneran 3G-verkon tiedonsiirtonopeus on parhaimmillaan 384 kilobittiä sekunnissa.

”Tavoitteenamme on, että meillä on laadultaan Suomen paras verkko teknologiasta riippumatta, jotta asiakkaamme voivat käyttää haluamiaan palveluita valitsemillaan päätelaitteilla. Tarjoamme nyt kattavinta 3G-palvelua Suomessa”, sanoo liiketoimintajohtaja Esa Rautalinko TeliaSonera Finlandista.

”Soneran asiakas saa 3G-palvelupaketin käyttöönsä helposti Soneran jälleenmyyjältä, internetistä Sonera Kaupasta (www.sonera.fi/kauppa) sekä Soneran asiakaspalvelusta. Puhe on edullista sopivan kokoisissa paketeissa ostettuna, tekstiviestit samoin. Tiedonsiirron hinnoittelussa noudatamme uutta, selkeää, aikaperusteista malliamme. Nyt julkistetun kymmenen kaupungin 3G-palvelun käynnistymisaikatauluista tiedotetaan paikkakunnittain loppuvuoden aikana”, Esa Rautalinko kertoo.

Sonera laajentaa 3G-peittoaluettaan kysynnän mukaan. Umts-verkon rakentamisen rinnalla jatketaan muiden langattomien tiedonsiirtomenetelmien kehittämistä.

TeliaSonera Finland Oyj
Esa Rautalinko, liiketoimintajohtaja, Kuluttajan mobiilipalvelut ja viihde