Soneran 3G-verkko laajenee uusille paikkakunnille

Sonera laajentaa 3G-verkkoaan kesän aikana. Verkko kattaa pian yli 80 paikkakuntaa ja 50 % Suomen väestöstä. Laajentumisen rinnalla Soneran 3G-verkon tiedonsiirtonopeus päivitetään HSPA-tekniikalla turbonopeuteen kesän aikana.

Lisääntynyt liikkuva työskentely ja koko ajan monipuolistuvat matkaviestinpalvelut asettavat entistä suurempia vaatimuksia verkon kapasiteetille ja tiedonsiirtonopeudelle. Nopeasta tiedonsiirrosta on hyötyä esimerkiksi sähköpostin käytössä, internetin selailussa ja liikkuvan kuvan lähettämisessä. Monet uudet palvelut, mm. Soneran Mobiili-TV, Navigaattori, videopuhelut, musiikin lataaminen ja pelit sujuvat entistä joustavammin nopeamman tiedonsiirron avulla.

Soneran 3G-verkko avautuu kesä-heinäkuun aikana Forssassa, Hangossa, Heinolassa, Hollolassa, Hämeenkyrössä, Kauhajoella, Kolilla, Kuusankoskella, Muuramessa, Mäntsälässä, Pietarsaaressa, Raahessa, Tammisaaressa ja Äänekoskella. Ohjelmassa on myös Eckerö ja Godby Ahvenanmaalla.

Kevään ja alkukesän aikana palvelu on jo avattu Jämsässä, Jämsänkoskella, Kiimingissä, Lempäälässä, Liedossa, Lohjalla, Mustasaaressa, Savonlinnassa, Sipoossa, Sotkamossa ja Ulvilassa.

Mobiilipalvelut mukana kesänvietossa

”Tavoitteenamme on, että meillä on laadultaan Suomen paras ja kattavin verkko teknologiasta riippumatta, jotta asiakkaamme voivat käyttää haluamiaan palveluita valitsemillaan päätelaitteilla. Kesän uudet 3G-paikkakunnat ovat tervetulleita lomailijoille, sillä mobiilipalveluista on paljon iloa liikkuvassa kesänvietossa. Esimerkiksi F1-kisoja voi seurata mobiili-tv:stä, tarkistaa kesäsään tai käyttää internetistä tuttua Messengeriä matkapuhelimella,” sanoo tuotekehitysjohtaja Pasi Mehtonen Suomen TeliaSonerasta.

3G-puhelimet ja uudet viestintäpalvelut kiinnostavat yhä laajempaa asiakaskuntaa. Soneran tuoreen trenditutkimuksen vastaajista 60 % haluaisi käyttää matkapuhelinta navigointiin ja 40 % sähköpostin lukemiseen ja lähettämiseen. Neljäsosa alle 35-vuotiaista aikoo aloittaa television katselun matkapuhelimella.

”Soneran asiakas saa laajennetun verkon hyödyt käyttöönsä helposti hankkimalla meiltä 3G-puhelimen kytkykaupalla tai käteisellä, ja uudistetun Minun Sonera –liittymän ansiosta asiakas voi vapaasti valita liittymäänsä juuri itselleen sopivat palvelut niin puhetta, tekstiviestejä kuin muitakin palveluita varten,” Pasi Mehtonen kertoo.

Soneran 3G-verkko toimii jo ennestään mm. Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Haapajärvellä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Imatralla, Joensuussa, Jyväskylässä, Järvenpäässä, Kajaanissa, Kangasalalla, Kauniaisissa, Kemissä, Keravalla, Kirkkonummella, Klaukkalassa, Kokkolassa, Kotkassa, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Maarianhaminassa, Mikkelissä, Oulussa, Porissa, Porvoossa, Raumalla, Rovaniemellä, Salossa, Seinäjoella, Tampereella, Torniossa, Turussa, Tuusulassa, Vaasassa, Valkeakoskella, Varkaudessa sekä Levin, Luoston, Pyhän, Ylläksen, Saariselän, Rukan ja Tahkovuoren hiihtokeskuksissa.

Lisätietoja:

Tuotekehitysjohtaja Pasi Mehtonen