Soneran laajakaista- ja mobiiliverkot vauhdittuvat vuonna 2010

Soneran investoinnit kiinteään ja matkaviestinverkkoon kasvavat vuonna 2010. Soneran 3G-verkko laajenee ja nopeutuu ja panostuksia valokuituverkkoon kiihdytetään.

Soneran mittavat panostukset suomalaiseen tietoyhteiskuntaan jatkuvat vuonna 2010. Sonera investoi Suomen kiinteän ja matkaviestinverkon rakentamiseen selvästi enemmän kuin vuonna 2009. Soneran 3G-verkon maantieteellinen peitto kasvaa seitsenkertaiseksi, ja yhtiön kuituverkon piiriin tulee noin 150 000 uutta kotitaloutta. Kuituverkko on nyt tarjolla noin 300 000 kotitaloudelle, ja tämän lisäksi Sonera tarjoaa 100 Mbit/s laajakaistayhteyksiä kaapeli-tv-verkossa jo noin 100 000 kotitaloudelle. Soneran 3G-verkko laajenee jo yli 400 paikkakunnalle. Maantieteellinen peitto kasvaa seitsenkertaiseksi, ja väestöpeitto saavuttaa 90 %. Käyttöön otetaan 1 500 uutta tukiasemaa. 3G-verkon teoreettinen maksiminopeus nousee ensimmäisen vuosineljänneksen kuluessa 7,2 megabittiin sekunnissa. ”Nopeudennosto on jo käynnissä, ja asiakkaamme saavat automaattisesti nopeammat yhteydet käyttöönsä. Normaalitilanteessa asiakas pääsee hyödyntämään 1-5 Mbit/s nopeutta verkossa”, toteaa Soneran mobiililiiketoiminnasta vastaava Marek Hintze. Verkon rakennusohjelmaa jatketaan markkinatilanteen ja palveluiden kysynnän mukaan vuonna 2011. Samanaikaisesti Sonera jatkaa seuraavan sukupolven matkaviestinverkon käyttöönoton valmistelua. Sonera otti Suomen ensimmäisen 4G-yhteyden joulukuussa 2009, ja tavoitteena on aloittaa asiakaspilotointi kevään aikana. ”4G on tulevaisuuden tekniikkaa, mutta tänä vuonna keskitymme voimakkaasti 3G-verkon laajentamiseen, nopeuttamiseen ja parantamiseen. Kasvu oli erinomaista viime vuonna, ja haluamme vastata myös liikkuvan laajakaistan palveluissa asiakkaittemme odotuksiin” Marek Hintze toteaa. Lisätietoja: TeliaSonera Finland, Marek Hintze, Head of Mobility Services Finland, puh, 0400 404004, sähköposti etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Avainsanat: