Soneran laajakaistaliittymien toimitusjärjestelmän vikaantuminen aiheuttanut ennenaikaisia muutoksia liittymiin

Soneran konesalissa eilen 26.6. sattunut sähkökatkos on aiheuttanut ongelmia kiinteän verkon toimituksiin ja käytettävyyden hallintaan. Sähkökatkoksen seurauksena vikaantunut toimitusjärjestelmä on käynnistänyt automaattisia muutos- ja irtisanomistöitä Soneran kiinteän verkon yritys-, operaattori- ja kuluttaja-asiakkaiden laajakaista- ja puhelinliittymiin. Tilanteen palauttamista selvitetään parhaillaan. Vika koskee alustavien tietojen mukaan useita laajakaista- ja puhelinasiakkaita ympäri Suomen.

Vikatilanne alkoi 27.6. klo 4 aamulla kun sähkökatkoksen seurauksena rikkoutunut palvelin käynnistettiin uudelleen. Tässä yhteydessä palvelimen päivämääräksi ja kellonajaksi asettui virheellinen päivämäärä 27.7.2007, mikä aiheutti kuukautta eteenpäin automaattisiksi ajastettujen muutostöiden etenemisen järjestelmissä ennen aikojaan. Päivämäärä korjattiin oikeaksi klo 6 aamulla. Liikkeelle ehti kuitenkin lähteä useita muutostöitä, joiden virheellisen ajoituksen korjaustyöt ovat parhaillaan käynnissä. Osalle asiakkaista, joiden liittymä oli tarkoitus purkaa 28.6. - 26.7.2007, on purkutyö tehty jo 27.6.2007. Laajakaista-asiakkaiden sähköpostit pystytään palauttamaan ja samoin liittymät pyritään avaamaan uudestaan mahdollisimman pian.

Suuri osa ennenaikaisesti tehdyistä muutostöistä kuten liittymien irtisanomiseen liittyvät purkutyöt oli ajoitettu kuun vaihteeseen. Tällaisessa tapauksessa asiakkaan liittymä on lakannut toimimasta neljä päivää aiottua aikaisemmin. Vastaavasti osa asiakkaista on tilannut laajakaistaliittymäänsä nopeuden noston, joka on tullut voimaan ennenaikaisesti.

Lisätietoja:
Senior Manager Marja-Liisa Pietikäinen, TeliaSonera, Broadband Services Finland, Delivery & Billing Services
sähköposti etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Johtaja Juha-Pekka Weckström, TeliaSonera, Broadband Services Finland