Soneran siirtyminen langattomiin palveluihin harvaan asutuilla alueilla etenee

Sonera varmistaa sujuvan siirtymän langattomiin palveluihin harvaan asutuilla alueilla. Yhtiö on selvittänyt alustavasti 46 000 asiakkaan kuuluvuuden ja lähtee nyt vauhdittamaan siirtymää langattomiin palveluihin asiakaskohtaisin tarjouksin. Asiakkaat saavat myös tällä viikolla tietoa mahdollisista hyvityksistä palvelun päättyessä.

Sonera siirtyy harvaan asutuilla alueilla tarjoamaan langattomia puhepalveluita 15.2.2009 alkaen. Asiakkaillamme, joilla on kiinteä laajakaistayhteys, lankaverkon palvelut loppuvat aikaisintaan 1.1.2010. Jos asiakkaan kunta on tehnyt Soneran kanssa kyläkaistasopimuksen, muutos etenee sopimuksen mukaan. ”Olemme kevään aikana sopineet liikenne- ja viestintäministeriön kanssa siirtymän yksityiskohdista. Muutos on välttämätön, sillä maamme on verraten laajalti niin harvaan asuttu, että useisiin päällekkäisiin verkkoihin ei ole yksinkertaisesti varaa”, sanoo TeliaSoneran Suomen laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Juha-Pekka Weckström.

Sonera suosittelee maaseudun asiakkailleen matkapuhelinliittymään vaihtamista jo nyt, sillä matkapuheluiden hintataso on lankapuheluita edullisempi ja liikkuvuus lisää käyttömukavuutta. Asiakkaat voivat halutessaan käyttää jatkossakin nykyistä lankapuhelintaan ja useimpia apuvälineitä langattomasti gsm-sovittimen avulla. ”Vauhditamme siirtymää tämän ja ensi vuoden aikana houkuttelevin tarjouksin. Olemme alustavasti selvittäneet lähes kaikkien teknologiamuutoksen alueella asuvien asiakkaiden kuuluvuuden ja tarjoamme juuri heidän käyttöönsä sopivinta ratkaisua”, Weckström kertoo.

Langaton laajakaista taas on ainoa keino tuoda laajakaista jokaiseen suomalaiseen kotiin. Kesän loppuun mennessä Digitan @450-laajakaistaverkko kattaa jo 90 % väestöstä ja loma-asutuksesta. Sonera tarjoaa palveluoperaattorina @450-verkossa 1 megabitin maksiminopeuteen yltävää laajakaistayhteyttä. ”Laajakaistassa olemme varautuneet pitempään siirtymäaikaan, koska langattomien laajakaistojen nopeudet ja peitto kasvavat vielä voimakkaasti seuraavien vuosien aikana. Soneran 3G-verkon maksiminopeus nousi jo 3,6 megabittiin ja myös Digitan tavoitteena on nostaa @450-laajakaistaverkon nopeuksia”, Weckström sanoo.

Sekä laajakaista- että kotipuhelinasiakkaat saavat tällä viikolla kirjeen, jossa kerrotaan vaihtotarjouksista, lankaverkon muutoksista ja mahdollisista hyvityksistä langattomiin palveluihin siirryttäessä. Puhelimesta, asiakkaan maksamista rakennuskustannuksista ja jopa sähköttömien talouksien aggregaattihankinnoista voi saada korvausta. Samoin Sonera tukee laajakaista-asiakkaita modeemi-, sekä mahdollisissa lisäantenni- ja asennuskustannuksissa.

Soneran asiakkaat saavat tietoonsa tarkat hyvityssummat ja ajankohtaiset, kuuluvuuden ja verkon peiton mukaan räätälöidyt, tarjoukset henkilökohtaisesta asiakaskirjeestä sekä Soneran verkkosivuilta osoitteesta www.sonera.fi.

Kuvia laitteista linkistä http://www.teliasonera.fi/press/kuvaarkisto > Muut

Johtaja Juha-Pekka Weckström, TeliaSonera, Broadband Services Finland