Suomalaiset helpottavat joulustressiä shoppailemalla verkossa

Yhä useammat turvautuvat internetiin vähentääkseen tavanomaista joulustressiä. Tänä vuonna yhä useammat pohjoismaalaiset ostavat joululahjoja internetistä. Samaan aikaan joulutervehdysten lähettäminen tekstiviestinä tai multimediaviestinä on yhä suositumpaa. 35 prosenttia suomalaisista välittää joulutervehdyksensä tällä tavalla muun muassa siksi, että joulupuuhia varten jäisi enemmän aikaa.

Jo usean vuoden ajan suomalaiset ovat joulustressiä vähentääkseen siirtyneet yhä enemmän joulukorteista tekstiviesteihin, koska tekstiviestien lähettäminen on helpompaa. Tänä vuonna myös joululahjojen ostaminen internetistä näyttää päässeen kunnolla vauhtiin, sanoo Soneran e-kanavista vastaava Janne Pullinen. Soneran vuosittaisen pohjoismaalaisten joulutapojen tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaiset tekevät ahkerasti ostoksia verkossa tänä jouluna. Suomalaiset taitavat naapurimaiden kansalaisten tapaan jouluostosten tekemisen verkossa erittäin hyvin. Vähän yli puolet (52 prosenttia) suomalaisista ostaa joululahjoja internetistä. Suurimman osan joululahjoista ostaa verkosta noin seitsemän prosenttia suomalaisista. Joulutervehdykset Suomessa Hyvän joulun toivottaminen tekstiviestillä on osoittautunut yhä suositummaksi. Suomalaisista peräti 23 prosenttia lähettää hyvän joulun toivotuksensa tekstiviestillä jouluaattona. Pohjoismaalaisista joulutervehdyksensä lähettää tekstiviestinä useimmin suomalaiset, 32 prosenttia. Verkko-ostokset Pohjoismaissa: Ostavat jonkin verran joululahjoja internetistä; Ruotsi 53 % Suomi 44 % Tanska 47 % Norja 47 % Ostavat suurimman osan joululahjoista internetistä; Ruotsi 11 % Suomi 7 % Tanska 9 % Norja 8 % Ostavat kaikki joululahjat internetistä Ruotsi 1 % Suomi 1 % Tanska 1 % Norja 1 % Tietoja tutkimuksesta Tulokset perustuvat kahteen tutkimukseen, joista toinen on pohjoismainen ja toinen on ruotsalainen. Pohjoismaiseen tutkimukseen osallistui yhteensä 5 640 vähintään 18-vuotiasta vastaajaa (2 310 ruotsalaista, 1 007 tanskalaista, 1 294 norjalaista ja 1 029 suomalaista) lokakuun 5. päivän ja marraskuun 19. päivän 2009 välisenä aikana. Ruotsalaiseen tutkimukseen osallistui 2 292 vähintään 18-vuotiasta vastaajaa lokakuun 26. päivän ja marraskuun 16. päivän 2009 välisenä aikana. Tulokset on koottu osuuksiksi, jotka edustavat kunkin maan väestöä sukupuolen, iän ja kotipaikan mukaan. Tutkimukset toteutti analyysiyritys United Minds. United Minds keräsi tiedot digitaalisilla lomakkeilla, joita oli tietojenkeräysyritys Cintin verkkopaneeleissa.

Avainsanat: