Suomalaisten wlanit ovat ”yleisölle avoimia”: Langattomien verkkojen käytössä suurin ongelma on ymmärtämättömyys

Kotien teknisen tukipalvelun Helpsonin mukaan suurimmat langattomien verkkojen käyttöön ja suojaukseen liittyvät ongelmat aiheutuvat ymmärtämättömyydestä. Helpson arvioi, että suomalaisista jopa puolella oma langaton verkko eli wlan on suojaamaton. Vähiten verkkoja suojataan haja-asutusalueilla.

Tuore Turun hovioikeuden päätös kieltää naapurin langattoman verkon käyttö koskettaa suurta osaa suomalaisista. Omien langattomien verkkojen suojaaminen on edelleen melko satunnaista, ja vieraiden suojaamattomien wlan-verkkojen käyttö puolestaan yleistä.

”Vuoden aikana tekemiemme tuhansien kotikäyntien yhteydessä on käynyt selväksi, että suomalaiset eivät ihan vielä ymmärrä eivätkä osaa hallinnoida lähiverkkojaan. Arvioimme, että jopa puolella langattoman verkon omaavista suomalaisista verkko on suojaamaton. Erityisesti nettiyhteyksiinsä apua kaivanneista asiakkaistamme jopa kaksi kolmesta ei ole suojannut omassa käytössään olevaa langatonta verkkoa. Voi sanoa, että verkot ovat olleet yleisölle avoimia – tarkoituksella tai tahattomasti”, kertoo Helpsonin teknologiajohtaja JariHakalin.

”Vähiten langattomia verkkojaan suojaavat haja-asutusalueilla asuvat suomalaiset. Kaupunkioloissa puolestaan tyypillistä on myös käyttää alakerran kahvion tai parturi-kampaamon verkkoa”, jatkaa Hakalin.

Helpsonin asiakaskäyntien tuoman kokemuksen mukaan kodeissa ovat tyypillisiä seuraavanlaiset tilanteet:

- Wlan-päätelaitteessa langaton verkko on oletusasetuksena päällä suojaamattomana, eikä käyttäjä osaa tai ymmärrä vaihtaa sitä.

- Asukas käyttää laajakaistaa kytkemällä tietokoneen modeemiinsa verkkojohdolla, eikä edes tiedä, että modeemissa on myös wlan, joka on päällä – ja näissä tapauksissa lähes aina suojaamaton.

- Kaupunkialueella asuva käyttää vahingossa naapurin verkkoa. Hän on ottanut käyttöönsä ensimmäisen verkon, minkä on löytänyt, ja surffailee sillä.

- Asukkaalla on uudempi kone, joka automaattisesti yhdistyy lähimpään tai parhaiten kuuluvaan avoimeen wlan-verkkoon. Monessa tapauksessa se on naapurin verkko.

Teknologiajohtaja Jari Hakalin, TeliaSonera, Helpson
puhelin: 0400 512 933, sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com
www.helpson.fi
Helpson:
Helpson on valtakunnallinen tekninen tukipalvelu tietokoneisiin ja kodin elektroniikkaan liittyvissä pulmissa. Tukipalveluja tarjotaan sekä puhelimitse että koti- ja yrityskäynneillä jokaisessa Suomen kunnassa. Helpson on osa TeliaSonera -konsernia. Helpson Puhelintuki palvelee numerossa 0200 600 600 arkisin 8-21 ja la 9-17 (1,99 €/min + mpm/pvm).