Tampereella kokeillaan matkapuhelinta matkakorttina

Tampereella kokeillaan uuden matkapuhelinteknologian käytettävyyttä nykyisissä joukkoliikennejärjestelmissä. Syyskuussa käynnistyvässä kokeilussa kerätään samalla kokemuksia hyödynnettäväksi Tampereen kaupungin matkalippujärjestelmän uudistamisessa.

TeliaSonera, TietoEnator ja Nokia ovat yhdessä kehittäneet palvelukokonaisuuden, jossa matkapuhelinta käytetään matkakorttina joukkoliikenteessä. Käytössä olevat matkakorttiteknologiat ja matkapuhelin yhdistetään uuden Near Field Communication (NFC) -teknologian avulla. Palvelun avulla matkustaja voi ladata matkapuhelimelle ja siinä olevalle matkakortille arvoa langattomasti verkosta ja tarkistaa puhelimesta matkakortin saldon sekä käyttöhistorian. TeliaSonera mahdollistaa kokeilussa langattoman latauksen matkapuhelimen matkakortille. TeliaSonera on kehittänyt latausteknologiaa sekä hallintasovelluksen graafisen käyttöliittymän puhelimen matkakortille. Kortin hallinta puhelimella tuo joustavuutta ja helppokäyttöisyyttä paikasta riippumatta. Nokia on toimittanut kokeilussa tarvittavat NFC-toiminnallisuuden sisältävät Nokia 3220 puhelimet, niissä käytettyjen ohjelmistojen kehitysympäristön sekä kokeilussa käytettävän hallintaympäristön perusteknologian. Nokia on edelläkävijä NFC teknologian kehittämisessä ja uskoo sen yleistyvän laajemmin matkapuhelimissa. Nokia on yksi NFC-teknologiaa standardoivan yhteisön, NFC Forumin, perustajajäsenistä. TietoEnator on kehittänyt Tampereen kaupungin joukkoliikenteen verkkopalveluihin itsepalvelukokonaisuuden, jossa voidaan maksaa ja ladata haluttu määrä arvoa matkakorttitoiminnallisuutta tukevalle puhelimelle. Verkkopalvelu toimii yhdessä TeliaSoneran hallintajärjestelmän kanssa ja mahdollistaa näin matkapuhelimen matkakortin hallinnan myös internetissä. Tampereen kaupunki jatkaa kansalaisten tietoyhteiskuntapalveluiden kehittämistä ja samalla kerää kokemuksia lähitulevaisuuden matkalippujärjestelmän uudistuksen tueksi. Kokeilu antaa Tampereen kaupungille mahdollisuuden tarkastella NFC-teknologian mahdollisuuksia käytössä olevan matkakorttijärjestelmän osana. NFC on RFID teknologiaa hyödyntävä kansainvälinen standardi joka mahdollistaa matkapuhelimelle helpon ja turvallisen tavan toimia älykorttina mm. liputuksessa ja maksamisessa. Lipun ollessa matkapuhelimessa matkustaja voi paitsi käyttää puhelintaan lippuna, myös ladata siihen arvoa ja selata menneitä tapahtumia sekä tarkastaa jäljellä olevan saldon. Lisätietoja: TeliaSonera Finland Johtaja Pekka Markkula, R&D and Innovations, puh. 040 550 9963 Nokia Emerging Business Unit Viestintä , puh. 07180 45792 Nokia Viestintä, puh. 07180 34900, e-mail: press.office@nokia.com TietoEnator Asiakaspalvelupäällikkö Jouko Laatunen, puh. (014) 4157134, 040 5546959 Tampereen kaupunki Joukkoliikenneinsinööri Olli Kanerva Joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita