Tekniikan muutos edennyt hallitusti

Viime vuonna Sonera kertoi siirtyvänsä vähitellen tarjoamaan harvaan asuttujen alueiden telepalvelut langattomina. Sonera on panostanut erityisesti siihen, että lankapuhelintekniikan muuttaminen langattomaksi sujuu mahdollisimman joustavasti ja hallitusti. Langattomaksi telepalvelunsa on muuttanut jo puolet asiakkaista, vaikka Sonera on antanut lopulle lankaverkolleen jatkoaikaa vähintään vuoden 2010 loppuun asti.

Helmikuussa 2008 Soneralla oli 53 000 lankapuhelin- ja laajakaista-asiakasta harvaan asutuilla alueilla. Nyt asiakkaita on 26 500. Suurin osa asiakaskunnasta on päätynyt langattomaan vaihtoehtoon oma-aloitteisesti, sillä Soneran purettavien pylväslinjojen varrella siirto on koskenut 3 500 asiakasta. Muille asiakkaille Sonera on ilmoittanut, että lankaverkon puhe- ja laajakaistapalvelut jatkuvat vähintään vuoden 2010 loppuun saakka.

”Lankapuhelimesta matkapuhelimeen siirtyminen on trendi, joka on alkanut jo useita vuosia sitten. Vuonna 2003 Soneralla oli 800 000 lankapuhelinasiakasta ja 2008 enää 400 000. Asiakkailla onkin hyvin matkapuhelimen edut tiedossa”, TeliaSoneran Suomen laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Juha-Pekka Weckström sanoo.

Tänä vuonna 3 500 lankapuhelinasiakkaan puhelinpalvelut siirretään matkapuhelinverkkoon Soneran aloitteesta. Muutos on edennyt turvallisesti ja hallitusti asiakkaita kuunnellen sekä liikenne- ja viestintäministeriön tekniikan muutokselle asettamia ehtoja tarkasti noudattaen. Sonera on soittanut erikseen jokaiselle asiakkaalle. Puhelinliittymän lisäksi asiakasneuvojat ovat varmistaneet myös esimerkiksi turvapuhelimen tai faksin toiminnan matkapuhelinverkossa sekä antaneet tarvittaessa opastusta matkapuhelinpalveluiden asennukseen ja käyttöön asiakkaan kotona. Jos matkapuhelimen kuuluvuus on vaatinut lisäantennin rakentamista, Sonera on vastannut antennin hankinnasta ja asennuksesta.

”Langattomaan laajakaistaan siirtyminenkin on jo hyvässä vauhdissa koko maassa, mutta päätimme kuitenkin viivästää lankaverkon teknologiavaihdon aikataulua, jotta voimme antaa laajakaistan vaihtoehtoisille tekniikoille ja rahoitusmalleille aikaa kehittyä”, Weckström jatkaa.

Sonera on aktiivinen suomalaisen tietoyhteiskunnan rakentaja, joka tukee liikenne- ja viestintäministeriön tavoitetta edistää nopeiden ja laadukkaiden laajakaistayhteyksien tarjontaa kaikille suomalaisille. Kuten yhtiö on aiemmin tiedottanut, se viivästää lankaverkon teknologiavaihdon aikataulua varmistaakseen, että sen laajakaistaa koskevat kehityssuunnitelmat harvaan asutuilla alueilla ovat linjassa hallituksen laajakaistaohjelman kanssa.

”Asiakkaamme, joilla on ollut huoli lankaverkon palveluiden päättymisestä, voivat olla rauhallisin mielin. Ne asiakkaat, jotka ovat jo vaihtaneet matkapuhelimeen, ovat kiitelleet alentuneita puhelukustannuksia ja laadukkaita matkapuhelinpalveluitamme. Loput pitkien ja vähäkäyttöisten pylväslinjojen puhe- ja laajakaista-asiakkaat taas voivat halutessaan jatkaa palveluiden käyttöä lankaverkossa vielä hyvän aikaa”, Weckström sanoo.

_____________________________________________
Lisätietoja lehdistölle antaa: