TeliaSonera Finlandin ja Sibelius-Akatemian yhteistyö syvenee

Lehdistötiedote 6.10.2004 TeliaSonera Finlandin ja Sibelius-Akatemian yhteistyö syvenee Nuorille laulajille tukea kokeneemmilta taiteilijoilta TeliaSonera Finland ja Sibelius-Akatemia ovat rakentaneet yhteistyökokonaisuuden, jossa kaksi laulumusiikin alalla kansainvälistä uraa luovaa taiteilijaa ovat kummeina kolmelle lupaavalle nuorelle lauluopiskelijalle. Ohjelma kestää opintovuoden 2006 - 2007 loppuun saakka. Yhteistyö toteutetaan Soneran sponsorointimallin mukaisesti. Kummeiksi on valittu kaksi suomalaisen laulutaiteen tähteä. Toinen kummeista on maailman arvostetuimpiin kuuluvan Cardiffin "Singer of the World" -laulukilpailun vuonna 2003 voittanut baritoni Tommi Hakala. Toinen kummi on mezzosopraano Lilli Paasikivi, joka on voittanut useita kotimaisia ja kansainvälisiä palkintoja ja on vuodesta 1998 alkaen ollut kiinnitettynä Suomen Kansallisoopperaan. Kummioppilaita ovat Rolf Broman, Ilona Jokinen, Mika Kares, Marion Melnik, Timo Riihonen ja Julia Sitomaniemi. Verkostoon valitut opiskelijat tulevat Sibelius-Akatemian laulumusiikin osastolta. Kriteereinä kummioppilaiden valinnassa käytettiin taiteellisten ansioiden lisäksi mm. yhteistyökykyä ja valmiutta sitoutua yhteistyöhön. Oppilaat valitsi raati, johon kuuluivat kummit, Sibelius-Akatemian rehtori Gustav Djupsjöbacka, laulumusiikin osaston johtaja Outi Kähkönen, laulumusiikin professorit Petteri Salomaa ja Markus Lehtinen, TeliaSonera Finlandin edustaja sekä laulumusiikin osaston edustajia. Ammatillista tukea verkostoitumisen avulla Tavoitteena on luoda verkostoitumisen avulla ympäristö, jossa tietotaito ja kokemukset välittyvät kokeneemmalta kummilta lupaavalle nuorelle taiteilijalle, joka voi hyödyntää tätä opiskelussaan ja omaa uraa koskevissa päätöksissään. Verkoston toimintaan kuuluu mm. yhteisiä tapaamisia, kolme kertaa vuodessa toteutettava mestariluokka-harjoittelu ja kaksi kertaa sopimuskauden aikana toteutettava kamarioopperaproduktio. Kummien tehtäviin ei kuulu varsinaista opettajaroolia, vaan kyse on ammatillisesta avusta. "Nuorilla laulajilla on usein huolena se, mitä tehdä opintojen päätyttyä tai miten toimia laulukilpailuissa ja ulkomailla. Myös työskentely ulkomailla saattaa aiheuttaa paljon kysymyksiä. Toivomme tällä yhteistyömallillamme helpottavamme nuorien, lahjakkaiden taiteilijoiden ammatillista etenemistä", sanoo johtaja Jari Elo TeliaSonera Finlandista. "Olemme erittäin mielellämme mukana tällaisessa yhteistyössä, joka tukee nuorien taitelijoiden ammatillista kehittymistä. Uskomme, että tästä on konkreettista hyötyä nuorille lauluoppilaille, jotka vasta etsivät ammatillista suuntaansa", sanoo Tommi Hakala. Lisätietoja:Jari Elo, johtaja, TeliaSonera Finland Oyj Matkapuhelin: 040 500 9840 TeliaSonera Finland lehdistöpalvelu 02040 60235 TeliaSonera TeliaSoneran Suomen tulosyksikkö TeliaSonera Finland Oyj tarjoaa tuotteita ja palveluita Sonera-brandin alla. TeliaSonera on Pohjolan ja Baltian johtava televiestintäyritys. Joulukuun lopussa 2003 TeliaSoneralla oli 11 957 000 matkaviestintäasiakasta (ml. osakkuusyhtiöt 37 610 000), 8 061 000 kiinteän verkon asiakasta ja (ml. osakkuusyhtiöt 9 160 000.) ja 1 631 000 internet-asiakasta (ml. osakkuusyhtiöt 1 691 000). Kotimarkkinoiden ulkopuolella TeliaSoneralla on merkittäviä omistusosuuksia kasvavilla markkinoilla Venäjällä, Turkissa ja Euraasiassa. TeliaSonera noteerataan Tukholman Pörssissä ja Helsingin Pörssissä. Tammi-joulukuu 2003 pro forma -liikevaihto oli 81,7 miljardia Ruotsin kruunua (9,01 miljardia euroa). Työntekijöiden määrä oli 26 694. www.teliasonera.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi