TeliaSonera jatkaa laajakaistapalveluissa liiketoiminnan tehostamisohjelmaa

TeliaSoneran Suomen laajakaistatoiminnoissa jatketaan viime vuonna käynnistettyä toiminnan tehostamisohjelmaa, jonka tavoitteena on turvata liiketoiminnan kannattavuus ja mahdollistaa tarvittavat investoinnit tuotteiden ja palveluiden siirtämiseksi IP-pohjaisiksi. Tehostamisohjelma koskee lähes kaikkia Suomen laajakaistaliiketoiminnan osa-alueita. Yhtiön arvion mukaan tehostamistarve on noin 390 työtehtävää. Henkilöstön uudelleensijoittamisessa sovelletaan yhtiössä käytössä olevaa osaajakeskusmenettelyä.

TeliaSoneran Suomen laajakaistatoiminnot käsittävät mm. kuluttaja-asiakkaiden laajakaistapalvelut, kiinteän verkon puhepalvelut kuluttaja-asiakkaille ja yrityksille sekä kiinteän verkon yrityspalvelut. Kaikkiaan laajakaistatoimintojen palveluksessa on Suomessa 3200 henkilöä. Nyt käynnistyvät yhteistoimintaneuvottelut kohdistuvat lähes kaikkiin laajakaistaliiketoiminnan osa-alueisiin eli tuotantoyksiköihin, asiakasprosesseihin, myyntiin ja markkinointiin. Maantieteellisesti tehostamistarpeet jakautuvat melko tasaisesti eri puolille Suomea, pääpainon ollessa pääkaupunkiseudulla sijaitsevissa toiminnoissa.

TeliaSoneran Suomen laajakaistatoiminnoista vastaavan johtaja Juha-Pekka Weckströmin mukaan nykyinen kustannusrakenne on liian raskas kilpailijoihin nähden. – Olemme pakotettuja leikkaamaan merkittävästi kulujamme, jotta voimme turvata kokonaisuudessaan kannattavan liiketoiminnan myös tulevaisuudessa ja kattaa mm. tappiollisen ja huomattavasti kilpailijoita laajemman liiketoiminnan kulut haja-asutusalueilla.

Kustannusten tehostamisohjelman yksityiskohtia ja vaikutusta laajakaistaliiketoiminnan resursointiin selvitellään yhteistoiminnassa henkilöstön edustajien kanssa 20.1.2009 alkavissa yhteistoimintaneuvotteluissa. TeliaSoneran Suomessa noudattaman käytännön mukaisesti päättyvien tehtävien haltijoita ei irtisanota, vaan henkilöstön uudelleensijoittamisessa sovelletaan yhtiössä käytössä olevaa osaajakeskusmenettelyä.

Osaajakeskus tarjoaa työntekijöille koulutusta ja työharjoittelua. Osaajakeskuksessa työntekijällä on käytettävissään normaalia irtisanomisaikaa pidempi ajanjakso työnhakuun ja uudelleen sijoittumiseen. Vuonna 2008 osaajakeskukseen siirtyi 312 työntekijää (1018 vuosina 2006 - 2008). Yhtiön sisältä täytettiin viime vuonna satoja avoimia tehtäviä, joista 148 osaajakeskuksesta (50 vakituista ja 88 määräaikaista).

_____________________________________________
Lisätietoja lehdistölle antaa: