TeliaSonera rakentaa valokuituyhteyden Kuhmosta rajan yli Kostamukseen

Pitkään jatkunut hanke Kostamuksen saattamiseksi nopean valokuituyhteyden päähän toteutuu ensi vuonna. Yhteydet ovat Suomen puolella lähes valmiit ja Venäjän puolen yhteyksien ennakoidaan valmistuvan kesän 2008 loppuun mennessä. Yhteys hyödyttää merkittävästi Kostamuksen runsaan 30 000 asukkaan kaupunkia ja siellä toimivia yrityksiä.

Kuhmon ja Kostamuksen välinen valokaapeliyhteys on kolmas Suomen ja Venäjän rajan ylittävä tietoliikennekaapeli. Sen arvioidaan hyödyttävän merkittävästi Kostamuksen runsaan 30 000 asukkaan kaupunkia ja siellä toimivia yrityksiä sekä laajemminkin koko Pohjois-Suomea.

”Kaapeli mahdollistaa turvallisen tiedonsiirron sekä Suomen että Venäjän puolella toimiville yrityksille, parantaa sähköisen kaupankäynnin edellytyksiä ja luo edellytykset rajanylityksen ja tullauksen modernisoinnille”, sanoo johtaja Timo Aaltonen Suomen Broadband Service -liiketoimintayksiköstä.

Yhteyden on arvioitu tekevän Kostamuksen alueesta entistä houkuttelevamman investointikohteen länsimaisille sijoittajille ja parantavan rajan molemmin puolin jo tällä hetkellä toimivien yritysten liiketoimintamahdollisuuksia. Muutaman viimeisen vuoden aikana Kostamukseen on syntynyt noin 3000 uutta työpaikkaa. Suurimpia länsimaisia investoijia alueella ovat olleet mm. Suomalainen PKC Group ja Ikea.

Noin 50 kilometrin kaapelin rakentaminen on ollut vireillä vuodesta 2003. Kaapelin rakentamiseen tarvittiin yli 10 eri viranomaisen luvat ja viimeinen lupa, joka sallii tietoliikennekaapelin viemisen rajan yli, saatiin marraskuun lopulla. Nyt rakennettava yhteys on vasta kolmas Suomen ja Venäjän rajan ylittävä valokaapeli. Muut yhteydet palvelevat Pietarin ja Moskovan alueita. Suomen puolella yhteyksistä vastaa Sonera ja Venäjän puolella TeliaSonera International Carrier.

Nyt rakennettavan yhteyden välityskyky on aluksi 2,5 Gbit/s, joka vastaa yli 2000 normaalia koti Internet-liittymää tai yli 10.000 puhelinyhteyttä. Koska rakennettava yhteys perustuu valokuituun on sen kapasiteettia tarvittaessa helppo nostaa huomattavastikin suurempiin nopeuksiin aina 600 Gbit/s saakka

Mm. Venäjälle suuntautuvien investointien asiantuntijapalveluiden tarjontaan erikoistuneen Via Vartius Oy:n toimitusjohtaja Heikki Haatajan mukaan hankkeen toteutuminen on alueelle erittäin tärkeä. Haataja näkee nopean laajakaistayhteyden merkityksen elintärkeäksi yrityksille ja rajakaupalle, mutta se mahdollistaa myös mm. etäopetuksen esimerkiksi Oulun ja Petroskoin yliopistojen välillä. –Yhteys helpottaa ulkomaisten investointien hankkimista alueelle ja uskon että sen vaikutukset näkyvät Suomen ja Venäjän lisäksi myös Pohjois-Ruotsissa ja Norjassa saakka, Haataja sanoo.

Lisätietoja:

Johtaja Timo Aaltonen Sonera, 0400 704 345