TeliaSonera tehostaa laajakaista- ja kiinteän verkon liiketoimintaa Suomessa

TeliaSonera Broadband Services käynnistää Suomessa neuvottelut henkilöstön edustajien kanssa tehtävien vähentämisestä. Lankaliittymien väheneminen ja liiketoiminta-alueen muut muutokset vaikuttavat arviolta 160-180 tehtävään. TeliaSoneran Suomessa noudattaman käytännön mukaisesti päättyvien tehtävien haltijoita ei irtisanota.

Neuvottelujen arvioidaan vaikuttavan verkkotoiminnoissa, tuotehallinnassa, myynnissä ja markkinoissa sekä toiminnan kehityksessä n. 160-180 tehtävään. TeliaSoneran vuoden vaihteessa toteutetussa organisaatiomuutoksessa yli 3000 ihmistä sijoittui Broadband Services liiketoiminta-alueelle Suomessa, mikä on puolet Suomen henkilöstöstä. Muutokset ovat osa TeliaSonera Finlandin kehitysohjelmaa.
- Lankapuhelinliikenteen väheneminen sekä roolien selkeyttäminen ja toimintamallien tehostaminen on vähentänyt työtarvetta näissä toiminnoissa. Asiakkaillemme muutos näkyy vähiten, sillä asiakaspalveluun, toimituksiin ja laskutukseen liittyvät tehtävät jäävät neuvottelujen ulkopuolelle, sanoo johtaja Juha-Pekka Weckström Broadband Services Finlandista.

Broadband Services –liiketoiminta-alueen ytimen Suomessa muodostavat kiinteän verkon puhe, laajakaista, yritysten tietoliikenne ja kaapeli-TV sekä Veikon Koneen laitemyymälät. Liiketoiminta-alue tavoittelee merkittävää liikevaihdon kasvua ja kannattavuuden parantamista seuraavien kolmen vuoden aikana.
- Selvitämme neuvotteluissa henkilöstön edustajien kanssa, miten parhaiten sopeutamme toimintaamme vastaamaan haastavia tavoitteitamme muuttuvissa olosuhteissa, sanoo Juha-Pekka Weckström.

Ei irtisanomisia osaajakeskusmenettelyn ansiosta

Eri vaihtoehtoja selvitellään yhteistoiminnassa henkilöstön edustajien kanssa eikä mitään päätöksiä ole vielä tehty. TeliaSonera Finlandin käytännön mukaisesti päättyvien tehtävien haltijoita ei irtisanota, vaan henkilöstön uudelleensijoittamisessa sovelletaan yhtiössä käytössä olevaa osaajakeskusmenettelyä.
- TeliaSoneralla on viime aikoina ollut viikoittain auki yksistään Suomessa 40-80 paikkaa, joten mahdollisuudet uuden tehtävän löytämiseen osaajakeskuksesta käsin ovat hyvät, sanoo henkilöstöjohtaja Juha Pentti. Vuonna 2006 TeliaSonera Finlandiin palkattiin ulkoa 282 työntekijää ja alkuvuoden aikana tänä vuonna on palkattu jo 55 uutta työntekijää ulkoa. Yhtiön sisältä täytettiin vuonna 2006 pitkälti yli 1000 työtehtävää ja nyt alkuvuonna jo satoja. Tänä vuonna arvioidaan tulevan vielä auki satoja työpaikkoja ja samaan aikaan yhteistoimintamenettelyllä lopetetaan toisenlaisia tehtäviä.

Capgemini-yhteistyö tiivistyy

Broadband Services –alueen Suomen IT-yksikkö tehostaa toimintaansa tiivistämällä yhteistyötään Capgeminin kanssa sähköisten kanavien järjestelmähallinnassa, ylläpidossa ja kehityksessä. TeliaSonera on solminut Capgeminin kanssa Suomessa yhteistyösopimuksen, jonka seurauksena TeliaSoneralta siirtyy Capgeminille 14 työtehtävää ja henkilöä 1.5.2007. Myös tämä toimenpide on osa TeliaSonera Finlandin kehitysohjelmaa.

Johtaja Juha-Pekka Weckström, TeliaSonera, puh. 0400 564 754
Henkilöstöjohtaja Juha Pentti, TeliaSonera, puh. 040 507 4668