TeliaSonera tehostaa toimintaansa keskittämällä yritysmyynnin resurssit lähelle asiakasta

TeliaSoneran yritysmyyntiyksikkö Business Services käynnistää neuvottelut Suomessa henkilöstön edustajien kanssa toiminnan tehostamisesta. Resurssien keskittämisen suoraan asiakasrajapintaan sekä tausta- ja tukitoimintojen uudelleenjärjestämisen arvioidaan johtavan enintään 80 työtehtävän päättymiseen Business Services myyntiyksikössä ja enintään 25 työtehtävän päättymiseen yritysasiakkaiden palveluun keskittyvässä DataInfo Oy:ssä. Yhtiön Suomessa noudattaman käytännön mukaisesti päättyvien tehtävien haltijoita ei irtisanota.

TeliaSonera uudisti toimintamallinsa 1.4.2008 alkaen tavoitteenaan parantaa ja yksinkertaistaa yritysasiakkaiden palvelua. Uudessa toimintamallissa Business Services –myyntidivisioona vastaa keskitetysti yritysasiakkaille tapahtuvasta TeliaSoneran tuotteiden myynnistä. Uudessa mallissa asiakasvastuut on jaettu pääsääntöisesti toimialoittain. Samalla yritysmyyntiä tukevat tausta- ja tukitoiminnot voidaan organisoida joustavammin ja tehokkaammin. Tavoitteena on suoraan asiakasrajapintaan kohdistuvien myyntiresurssien vahvistaminen ja kokonaiskustannusten alentaminen kilpailijoiden tasolle.

Neuvottelukutsu työntekijöiden edustajille on annettu tänään ja ensimmäinen neuvottelu esitetään pidettäväksi 5.5.2008. Neuvottelut koskevat TeliaSoneran Suomen Business Servicen 402 työntekijää ja TeliaSoneran kokonaan omistaman tytäryhtiön DataInfon 94 työntekijää. Business Servicen työntekijöistä noin puolet työskentelee pääkaupunkiseudulla. DataInfon toimipaikat sijaitsevat Helsingissä, Lappeenrannassa, Kuopiossa, Varkaudessa ja Jyväskylässä. Työtehtävien vähentäminen kohdistuu pääsääntöisesti tausta- ja tukitoimintoihin.

Ei irtisanomisia osaajakeskusmenettelyn ansiosta

Uuden toimintamallin tehostamistarvetta ja toimenpiteiden vaikutuksia selvitellään yhteistoiminnassa henkilöstön edustajien kanssa. TeliaSoneran Suomessa noudattaman käytännön mukaisesti päättyvien tehtävien haltijoita ei irtisanota, vaan henkilöstön uudelleensijoittamisessa sovelletaan yhtiössä käytössä olevaa osaajakeskusmenettelyä.

Osaajakeskus tarjoaa työntekijöille koulutusta ja työharjoittelua. Osaajakeskuksessa työntekijällä on käytettävissään normaalia irtisanomisaikaa pidempi ajanjakso työnhakuun ja uudelleen sijoittumiseen. Yhtiöllä on hyvät kokemukset osaajakeskusmallin hyödyntämisestä muutostilanteissa. Vuonna 2007 osaajakeskukseen siirtyi 277 työntekijää. Yhtiön sisältä täytettiin satoja avoimia tehtäviä, joista 80 osaajakeskuksesta. Lisäksi ulkoa palkattiin 438 uutta vakinaista työntekijää. Tällä hetkellä osaajakeskuksessa on 99 työntekijää.

_____________________________________________
Lisätietoja lehdistölle antaa: