TeliaSonera toimittaa Ylelle internetin mediasisällön jakelupalvelun

TeliaSonera toimittaa Ylelle Media Distribution Platform -sisällönjakelupalvelun internet-pohjaisten ohjelmasisältöjen kuten Yle Areenan jakelun tueksi. TeliaSonera selvisi tarjouskilpailun voittajana kansainvälisesti kovatasoisessa seurassa. Sopimus on TeliaSoneralle tärkeä avaus Suomen markkinoilla. Sisällönjakelupalvelujen merkitys kasvaa jatkuvasti mediasisältöjen käytön lisääntyessä internetissä.

MDS-sisällönjakelupalvelu kattaa mediasisällön varastoinnin ja välittämisen internetin kautta siten, että Ylen ohjelmien sähköinen jakelu voi tapahtua jatkossakin laadukkaasti yleisömäärien ja ohjelmien lataamisen lisääntyessä. Palvelun avulla on mahdollista välittää sisältöjä erilaisiin kiinteisiin sekä mukana liikkuviin päätelaitteisiin.

Yleisradio välittää verkossa paljon kansainvälisiä tapahtumia kuten urheilua sekä suorina että nauhoitettuina ohjelmina. Sisältö on kyettävä reitittämään kulloisenkin tarpeen mukaan siten, että lähetyksen laatu ja saatavuus turvataan joustavasti ja kustannustehokkaasti.

”Yle arvostaa luontevaa ja saumatonta yhteistyötä. Asiakkaamme haluavat ohjelmasisällöt internetistä yhtä helposti kuin nyt tv:stä tai radiosta. He myös asettavat netille samat vaatimukset toimintavarmuudesta kuin perinteisellekin medialle. Verkossa kärsimättömyys korostuu. Internetin toimintavarmuus ja prosessit, joilla palvelu toimii, ovat meille ensiarvoisen tärkeitä”, sanoo Ylen tekninen johtaja Jorma Laiho.

”TeliaSoneran kansainvälinen verkko sekä yhteistyö organisaatiomme eri osaajien välillä mahdollistaa palvelun tarjoamisen asiakkaalle heidän vaatimallaan laadulla, joustavuudella ja kustannustasolla”, sanoo TeliaSoneran International Carrier –yksikön Suomen toimitusjohtaja Joni Sätilä.

”Tämä sopimus on meille tärkeä päänavaus Suomen markkinoilla. Panostamme saumattomaan yhteistyöhön Yleisradion kanssa ohjelmapalvelujen joustavan jakelun takaamiseksi internetissä ohjelmien sähköisen kysynnän kasvaessa”, Sätilä toteaa.

_____________________________________________

Lisätietoja asiasta antavat:
Ahti Martikainen, viestintäjohtaja, TeliaSonera Finland Oyj, puhelin: +358-2040-24500, sähköposti: ahti.martikainen@teliasonera.com

TeliaSonera provides telecommunication services in the Nordic and Baltic countries, the emerging markets of Eurasia, including Russia and Turkey, and in Spain. We are the leading European provider of quality cross-border voice, IP and capacity services, provided through our wholly-owned international carrier network. In 2008, TeliaSonera’s net sales amounted to SEK 104 billion, and at the end of December 2008 the total number of subscriptions was 135 million in 20 countries. The TeliaSonera share is listed on NASDAQ OMX Stockholm and NASDAQ OMX Helsinki. Simplicity and service are important tools for us in creating profitable growth and value for our customers and shareholders. Read more at www.teliasonera.com