TeliaSonerasta sertifioitu maksuliikennevälittäjä ensimmäisenä eurooppalaisena operaattorina

TeliaSoneralle on ensimmäisenä eurooppalaisena teleoperaattorina myönnetty kansainvälinen PCI DSS -tietoturvasertifikaatti. Sertifikaatin vaatimusten täyttäminen on pakollista kaikille maksukorttitietoja vastaanottaville, välittäville tai tallentaville tahoille, kuten kauppiaille ja näille tietoliikennepalveluja tarjoaville yrityksille. Operaattorin sertifikaatti säästää palveluntarjoajan omia tietoturvakustannuksia ja takaa osaltaan tämän maksuliikennejärjestelmän standardinmukaisuuden.

PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) on kansainvälinen maksukorttialan tietoturvastandardi, jossa ovat mukana maailman johtavat luottokorttiyhtiöt. Standardi määrittää koko tietojärjestelmän kattavat vaatimukset maksuliikennetietojen käsittelylle ja välittämiselle. Sertifikaatin saadakseen palveluntarjoajan on osoitettava koko maksuliikennejärjestelmänsä standardinmukaisuus, mukaanlukien ulkoistetut tietoliikenneratkaisut.

”Operaattorin sertifikaatti säästää asiakkaan omia auditointikuluja. Asiakkaamme voi myös luottaa siihen, että heidän järjestelmiensä standardinmukaisuus ei ainakaan jää kiinni operaattorin kyvystä täyttää asetetut vaatimukset. Kun tietoliikennepalvelu on todettu TeliaSoneran osalta standardinmukaiseksi, asiakkaamme voi vain todeta oman järjestelmänsä auditoijalle, että tietoliikennesosuus on valmiiksi PCI-auditoitu ja hyväksytty”, toteaa johtaja Arto Urataipale TeliaSonerasta.

Standardia hallinnoi korttijärjestöjen perustama, riippumaton kansainvälinen toimielin, PCI Security Standard Council. Standardin mukainen sertifikaatti on myönnetty TeliaSonera DataNet -tiedonsiirtopalvelulle.

TeliaSoneran palvelun auditoinnin toteutti Nixu Oy.

Johtaja Arto Urataipale, TeliaSonera, Broadband Services Finland, Business Networks
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com