Turku keskittää puhe- ja datapalvelut TeliaSoneralle

TeliaSonera ja Turun kaupunki ovat allekirjoittaneet nelivuotisen sopimuksen, jonka perusteella TeliaSonera toimittaa jatkossa kaikki Turun kaupungin tarvitsemat puhe- ja datapalvelut. Sopimus on voimassa vuodet 2009-2012. Sopimuksen arvo koko sopimusjaksolta on noin 15 miljoonaa euroa.

Turun kaupunki hakee merkittäviä hyötyjä yhtenäistämällä puhe- ja tietoliikennepalveluiden hankintaa. Uudella toimintatavalla ja uuden tekniikan hyödyntämisellä tavoitellaan työn tehostumista, palvelun paranemista ja mittavia säästöjä. Osana toimintamallin uudistamista Turun kaupunki ostaa jatkossa tarvitsemansa mobiilit data- ja puhelinpalvelut sekä kiinteän verkon data- ja puhelinpalvelut Sonerasta.

Sopimuksen piiriin siirtyy ensi vuoden alussa noin 5 000 matkapuhelinliittymää. Liittymämäärä kasvaa tulevaisuudessa, sillä kaupungin tavoitteena on siirtyä yhden päätelaitteen käyttöön ja vähentää lankaliittymien määrää. Liikkuvan työn ratkaisut lisäävät jatkossa myös mobiilidatan käyttöä. Mobiililiittymät liitetään virtuaalisesti osaksi puhepalveluverkkoa, jolloin myös matkapuhelimiin saadaan tarvittaessa teleliikennealueen 02-alkuinen puhelinnumero. Numerointi helpottaa Turun kaupungin henkilöstön tavoitettavuutta ja mahdollistaa Turun kaupungin asukkaille edullisen soittotavan kaupungin palvelupisteisiin

Kiinteän dataverkon hankintasopimus kattaa Turun kaupungin erillisten dataverkkojen yhdistämisen yhdeksi kokonaisuudeksi. Ratkaisu sisältää myös internet- ja tietoturvapalvelut. Toimitettava dataverkko kattaa Turun kaupungin lisäksi Varsinais-Suomen alueella sijaitsevat Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen toimipaikat. Kaikkiaan dataverkossa on noin 800 liittymää.

Kiinteä puhepalveluverkko kattaa Turun kaupungin lisäksi Varsinais-Suomen alueella sijaitsevat Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen ja Turun Ammattikorkeakoulun toimipisteet. Sopimus kattaa nyt noin 600 toimipistettä ja noin 7500 lankaliittymää.

”Turun kaupunki osoitti selkeästi tarjouspyynnössään haluavansa hyödyntää ennakkoluulottomasti tietotekniikan suomia uusia mahdollisuuksia asukkaille tuotettavien palveluiden tarjonnassa. Tästä syystä olen erittäin tyytyväinen, että saimme Turun kaupungin kokonaisasiakkaaksemme”, sanoo TeliaSoneran Suomen yritysmyynnistä vastaava johtaja Batu Karasar. ”Turun kaupungilla on merkittäviä hankkeita meneillään mm. sosiaali- ja terveystoimen alalla. Uskon, että löydämme jatkossa paljon yhteisiä intressejä mm. terveydenhuollon ja kotihoidon palveluiden kehittämisessä. Näissä hankkeissa voimme hyödyntää sitä osaamista, jota meille on kertynyt muiden suurten kunta-asiakkaiden kuten Turun kaupungin terveystoimen sekä Helsingin ja Tampereen kaupunkien kanssa tehdystä yhteistyöstä”, Karasar sanoo.

Kimmo Sulin, aluejohtaja, Business Services Finland, TeliaSonera, puhelin 040 302 2021; sähköposti etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Matti Franck, tietohallintojohtaja, Turun kaupunki, puhelin 044 907 5208; sähköposti etunimi.sukunimi@turku.fi