Uusi verkosto yhdistää 80-luvulla syntyneet huiput: Sonera Next Generationiin kuusitoista suomalaisen urheilun tähteä

Uudistettu Sonera Next Generation -tiimi kokoaa yhteen ennennäkemättömän ryhmän yksilöurheilijoita eri lajeista. Tiimin kapteenit kaudelle 2009-2011 ovat Minna Kauppi, Janne Happonen, Olli-Pekka Karjalainen ja Pekka Koskela. Next Generation yhdistää 16 urheilijaa samalta vuosikymmeneltä, kahdeksasta eri urheilumuodosta ja eri puolilta Suomea.

Sonera Next Generation perustuu verkostoihin, joissa kokemus ja tietotaito jaetaan urheilijoiden ja heidän taustajoukkojensa kesken. Sonera Air, Ground, Ice & Water ja Snow toimivat kukin kapteenin ja kolmen muun urheilijan tiiviinä yhteisönä. Soneralle ainutlaatuisen yhteistyöhankkeen juuret ovat yhteisöllisyydessä, vastuullisuudessa ja uudenlaisessa tavassa ajatella sponsorointia ja yhteistyötä.

”Harvoin - jos koskaan - on suomalaisessa urheiluelämässä ollut mahdollisuutta tehdä tällaista yhteistyötä muiden lajien urheilijoiden ja heidän taustajoukkojensa kanssa. Tiedon ja ajatusten vaihdosta on varmasti iso hyöty jokaiselle tässä projektissa, sekä urheilijoille että valmentajille. Tunsin hankkeen entuudestaan hyvin, ja halusin ehdottomasti mukaan. Ties vaikka oppisin Tuuhan Tomilta kaksoisvoltin kierteellä ” veistelee yleisurheilun suuri mies, Sonera Air -tiimin kapteeni, moukarinheittäjä Olli-Pekka Karjalainen.

”Uusi Next Generation -tiimi on suora jatkumo hankkeen kuusivuotiselle perinteelle. Lähtökohta on ollut kohdata urheilija hyvinä ja huonoina hetkinä, ja luoda verkosto, jossa tuki, kokemus ja sparraajat ovat lähellä. Kokemukset edellisistä vuosista kannustivat sekä meitä että urheilijoita kehittämään tätä uuden sukupolven sponsorointiyhteistyötä edelleen – yli lajirajojen”, kertoo brändijohtaja Sanna Wester Soneralta.

Kohti olympiamenestystä
Uudella Next Generation -tiimillä on takanaan menestystä ja edessään suuria tavoitteita. Tiimin urheilijoiden keski-ikä on 23,3 vuotta. Kolme neljästä ryhmän urheilijasta ilmoitti hakiessaan tavoitteekseen olympiamitalin seuraavista olympiakisoista.

”Uuden tiimin 80-lukulaisten kanssa olemme mukana kiipeämässä sitä urheilijan uran kaikkein vaikeinta vaihetta, eli lopullista nousua terävimpään kansainväliseen kärkeen. Näistä urheilijoista moni on vain kädenojennuksen päässä maailman ykköspaikasta, ja tavoitteeseen pääsy vaatii harjoitusresursseja ja oikeat ihmiset ympärille. Valintoja oli erityisen vaikea tehdä, ja niissä ei ollut kyse urheilijoiden keskinäisestä paremmuudesta, vaan toimivasta ja motivoivasta yhteisöstä ”, kertoo Wester.

Soneralta hanke on merkittävä panostus suomalaisen huippu-urheilun tukemiseen. Sekä kapteenien että muiden urheilijoiden kanssa tehdyt sopimukset tarkoittavat pääkumppanuustason yhteistyötä. Hakuvaiheessa Sonera sai lähes 400 hakemusta 45 lajin urheilijoilta.

Sonera Next Generation -verkostot 2009-2011

Sonera Air
Olli-Pekka Karjalainen, moukari (k)
Tero Järvenpää, keihäs
Antti Ruuskanen, keihäs
Jelena Jaakkola, keihäs

Sonera Ground
Minna Kauppi, suunnistus (k)
Petteri Lax, pituushyppy
Sari Keskitalo, pikajuoksu
Tomi Tuuha, telinevoimistelu

Sonera Ice & Water
Pekka Koskela, pikaluistelu (k)
Mika Poutala, pikaluistelu
Tapio Nirkko, purjehdus
Tuuli Petäjä, purjehdus

Sonera Snow
Janne Happonen, mäkihyppy (k)
Anssi Koivuranta, yhdistetty
Peetu Piiroinen, lumilautailu
Meri Peltonen, lumilautailu

Nyt solmitut urheilijasopimukset ovat kolmivuotisia ja alkavat 1.1.2009. Uudistuneen projektin etenemistä voit seurata netissä osoitteessa: www.nextgene.fi.

Lisätiedot:
Kuvia Next Generation urheilijatiimeistä http://www.teliasonera.fi/press/kuvaarkisto >Sonera Next Generation urheilijat
Liitteenä taustatietoja Sonera Next Generation tiimin urheilijoista.

Sanna Wester, Head of Brand, Media and Research, TeliaSonera Finland Oyj, 040-7544584 tai etunimi.sukunimi@teliasonera.com
Mika Lehtimäki, Next Generation -urheiluverkoston projektipäällikkö, 040-5546200 tai mika@mile.fi