Yhä useampi suomalainen voi hankkia kesällä laajakaistan

Langattoman laajakaistan palvelualueiden ripeän leviämisen ansiosta yhä useammalla suomalaisella on mahdollisuus hankkia kotiin, mökille, veneelle tai asuntoautoon laajakaista. Vappuna Sonera pienentää kynnystä langattoman laajakaistan hankkimiseen laskemalla Digitan @450-verkossa toimivan laajakaistayhteyden hintaa 39,90 euroon kuukaudessa.

Soneran langattomien yhteyksien valikoima 3G- ja @450-verkoissa on maan kattavin. Sonera laajentaa 3G-verkonsa peittoalueen ulottumaan kesän loppuun mennessä noin 200 paikkakunnalle. Samaan aikaan Digitan @450-laajakaistaverkko kattaa jo 90 % väestöstä ja loma-asutuksesta. Sonera tarjoaa palveluoperaattorina Digitan @450-verkossa 1 megabitin maksiminopeuteen yltävää laajakaistayhteyttä uuteen 39,90 euron kuukausihintaan 1.5. alkaen (aiemmin 44,90).

”@450-laajakaistan vahvuuksia on sen helppous – koekäyttäjistä 97 prosenttia piti palvelua helppona ottaa käyttöön – ja toisaalta laaja peittoalue, joka kasvaa valtakunnalliseksi vuoden 2009 loppuun mennessä. Sen avulla voimme nyt tarjota laajakaistaa sellaisille mökki-, tunturi-, saaristo- ja maaseutualueille, joille laajakaistaa ei ole ennen tuotu”, sanoo Soneran laajakaistapalveluiden kodin palveluista vastaava johtaja Jussi Salminen. ”Lisäksi kuluttajaliittymään sisältyvät Sonera Laajakaistan normaalit lisäpalvelut, kuten sähköposti ja kotisivutila. Kesäliittymäksi se käy mainiosti, koska liittymä on mahdollista laittaa 1-9 kuukaudeksi tauolle.”

Langaton tiedonsiirto nopeutuu

Soneran tavoitteena on tarjota kaikille suomalaisille mahdollisuus ajanmukaiseen internet-yhteyteen. Viestintäviraston teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 1 Mbit/s on laajakaistan yleisin nopeus Suomessa ja valtaosa käyttäjistä koki nykyisen liittymänsä nopeuden omiin käyttötarkoituksiinsa riittäväksi. Toisaalta yhteysnopeuksien kasvaminen on pitkään ollut trendinä niin kiinteissä kuin langattomissakin verkoissa.

”Langattomien laajakaistojen nopeudet tulevat kasvamaan vastaavasti kuin kiinteässä verkossa on käynyt. Soneran 3G-verkon maksiminopeus nousee kahdesta 3,6 megabittiin kevään aikana ja myös Digitan tavoitteena on nostaa @450-laajakaistaverkon nopeuksia”, Salminen jatkaa.

Työmatkat vähenevät kun kotona ja mökillä on laajakaista

Moderni tietoliikennetekniikka tarjoaa loistavat mahdollisuudet etätyöhön. Soneran teettämän trenditutkimuksen mukaan kolmannes suomalaistyöntekijöistä työskentelee tänä vuonna enemmän työpaikkansa ulkopuolella kuin viime vuonna. Vain 10 % prosenttia suomalaisista ei haluaisi voida työskennellä kotoa käsin. Kesämökiltäkin työskentelee tai haluaisi voida työskennellä lähes 58 %. Vähintään neljännes työmatkoista voitaisiin korvata modernien viestintävälineiden ansiosta, arvioi 38 suomalaisyritystä sadasta. @450-verkossa toimiva yrityksille suunnattu Sonera Business Internet Wireless mahdollistaa työn tekemisen tuottavasti ja joustavasti myös muualla kuin toimistossa.

Katso Soneran matkaviestinverkon peittoalue osoitteessa:

Katso Digitan 450-laajakaistan peittoalue-ennuste, kesä 2008 osoitteessa:

Lisää tuoretta tietoa viestintäpalveluiden käytöstä Soneran Trenditutkimuksesta 2008:

Jussi Salminen, johtaja, TeliaSonera, Broadband Services Finland, Home Services
puhelin: 040 834 5818