Lämpöpumpputeknologia avuksi EU:n ilmastotavoitteiden toteuttamiseen

Report this content

LVI-alan asiantuntijan mukaan kiinteistöjen lämmitysjärjestelmät ovat avainasemassa EU:n energia- ja ilmastopaketin kiristyvien vaatimusten toteuttamisessa. Nykyaikaisin teollisuuslämpöpumpuin voidaan saavuttaa jopa nelinkertainen energiatehokkuus teollisuus- ja liikekiinteistöjen lämmittämisessä.

Euroopan Unionin parlamentin joulukuussa 2008 hyväksymä ilmasto- ja energiapaketti sitoo kaikkia EU:n jäsenmaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä 20 prosenttia vuoden 1990 tasoon verrattuna, parantamaan energiatehokkuutta 20 prosentilla sekä nostamaan uusiutuvien energianlähteiden osuutta energiantuotannosta 20 prosenttiin.

Yksi tehokkaimmista keinoista vastata näihin ns. 20-20-20 tavoitteisiin on nykyaikaistaa teollisuuskiinteistöjen ja liikehuoneistojen lämmitysjärjestelmiä, joissa modernit lämpöpumppujärjestelmät ovat huomattavasti tehokkaampia ratkaisuja, kuin perinteiset kaukolämpö, suora sähkö- tai öljylämmitys.

Tempstar Nordic Oy on suomalainen lämpöpumpputeknologiaan erikoistunut LVI-alan asiantuntijayritys, joka on aloittanut toimintansa vuonna 2009. Yhtiön on perustanut Sami Kivinen, jolla on 18 vuoden kokemus toimialalta Yhdysvalloista. Kivinen toteaakin, että lämpöpumpputeknologiaan perustuva lämmitysjärjestelmä on teollisuuskiinteistöissä kaukolämpöön verrattuna kaksi kertaa ja suoraan sähkö- tai öljylämmitykseen verrattuna jopa yli neljä kertaa tehokkaampi.

Energiatehokkuuden kasvaessa myös kiinteistöjen lämmityksen kokonaisenergiantarve laskee, jolloin myös kasvihuonekaasupäästöt vähenevät yhteiskunnan ja energiantuottajien investoidessa uusiutuviin energianlähteisiin.

Tempstar Nordic Oy maahantuo, toimittaa sekä huoltaa Yhdysvaltalaisen United Technologies Company-konsernin Tempstar-teollisuusilmalämpöpumppuja ja ilma-vesi-kiertoisia Carrier-järjestelmiä, alkaen 14 kilowatista aina 560 kilowatin tehoiseen saakka. Yhtiön maahantuomat laitteet soveltuvat hyvin pohjoisiin olosuhteisiin, sillä ne tuottavat vielä 23 asteen pakkasella 100 % lämpöenergiaa ottotehoonsa nähden.

Yhtiö tarjoaa ainoana toimijana Suomessa ratkaisuja suurten, jopa tuhansien neliömetrien kokoisten tilojen tehokkaaseen ja ympäristöystävälliseen lämmittämiseen. Näin suurten tilojen suhteen lämmitysjärjestelmän tehokkuudella on suuri merkitys EU:n energiapaketin velvoitteiden toteutumisen suhteen.

Tempstar Nordicin toimittamat lämpöpumppujärjestelmät voivat parantaa teollisuuskiinteistön energiatehokkuusluokkaa jopa suoraan A-luokkaan muihin lämmitysjärjestelmiin verrattuna. Käytäntö on osoittanut, että lämpöpumppujärjestelmäinvestointi maksaa itsensä takaisin 3-5 vuoden aikana.

Yrityspäättäjät sekä kiinteistösijoittajat ovatkin olleet erittäin kiinnostuneita nykyaikaisista lämpöpumppujärjestelmistä, jo selvien kustannussäästöjen johdosta. Lisäksi teknologian käyttöönotolla edesautetaan EU:n ilmasto- ja energiatavoitteiden toteutumista – eli toimitaan selvästi ja päättäväisesti puhtaamman ympäristön puolesta.

Lisätietoja:

Tempstar Nordic Oy