Modernia bistroruokaa ainutlaatuisessa historiallisessa miljöössä

Lehdistötiedote 16.10.2012 / Vapaa julkaistavaksi

Porvoon jo entuudestaan korkeatasoinen ravintolatarjonta sai oivan lisän, kun uusi innovatiivinen bistro SicaPelle Wining & Dining aloitti syyskuun lopulla Vanhassa Porvoossa. Café Onnin entisissä tiloissa toimivan ravintolan avaamisen yhteydessä myös omistajia vaihtanut Hotelli Onni uudistui Boutiquehotelli Onniksi.

Uuden bistron ylpeän isännän Riku Stenrosin mukaan SicaPelle Wining & Dining on ‘kihelmöivä sekoitus luovaa hulluutta, rohkeutta ja intoa’. Keittiön sieluna häärii helsinkiläisen ravintola Kolon keittiömestarina ja ideamaakarina mainetta niittänyt porvoolainen paluumuuttaja Benjamin Frostell. Oman bistron keittiössä unelmaansa elävän Frostellin ruokafilosofia perustuu korkealaatuisiin paikallisiin raaka-aineisiin sekä klassiseen keittotaitoon, jota sävyttää moderni italialainen ote.

SicaPelle Wining & Dining tarjoaa viikottain vaihtuvien yllätysmenujen ohella kunkin päivän tuoreista raaka-aineista loihdittuja bistroklassikoita keskiviikosta lauantaihin kello 17–23. Lounas katetaan keskiviikkona, torstaina ja perjantaina kello 11–14. Sunnuntaisin SicaPellessä nautitaan mutkattoman viihtyisästä brunssista klo 12–17.

Bistron rohkeasta interiööristä vastaa sisustussuunnittelija Suvi-Maria Silvola. Ennakkoluulottomasti vanhahtavaa henkeä ja uusia ideoita yhdistelevään ravintolatilaan on haettu vaikutteita niin New Yorkin rouheista kahviloista kuin tyylikkäästä Tukholmastakin. SicaPellen virtaviivaiset tummat pöydät ovat puuseppä Teppo Lakaniemen käsialaa.

Ravintola on samalla kunnianosoitus porvoolaisen ja sittemmin pariisilaistuneen kuvanveistäjä Ville Vallgrenin Sikapelle-nimiselle lemmikkiporsaalle. Stenros asuu Johanna-vaimonsa kanssa 1800-luvulla rakennetussa Vallgrenin lapsuuden pihapiirissä, jota ‘Pariisin Villen’ henki yhä elävöittää. Projekteissaan Stenrosit haluavatkin herättää vanhat tarinat eloon. Vuosi sitten yrittäjäpariskunta perusti Vanhaan Porvooseen suureen suosioon nousseen Hotelli Pariisin Villen. Myös kolme vuotta sitten aloittanut kesäravintola Johans on Stenrosien omistuksessa.

SicaPellen avaamisen yhteydessä toisella puolen Vanhaa Porvoota sijaitsevassa 1700-luvun rakennuksessa toimivasta Hotelli Onnista tuli Boutiquehotelli Onni. Saneerauksen myötä vanhan rakennuksen juhlasalin sisustusta on kevennetty helpommin lähestyttäväksi. Myös uusittu kokoustekniikka vastaa tämän päivän yritysten tarpeita. Stenrosien tavoitteena onkin tarjota laatua arvostavalle matkailijalle ainutlaatuisia nautintoja upeassa Vanhan Porvoon miljöössä.

Riku Stenros
Boutiquehotelli Onni & SicaPelle