Moni puhuu koiralle, harva kuuntelee

Report this content

Sosiaalisessa mediassa leviävät kuvat koirista, jotka ovat tehneet tuhojaan tai ihmisen näkökulmasta muita pahuuksia. Koirat ovat saattaneet napata pullat pöydältä, kieriskellä kuralammikossa tai pissata vaikka sisälle ja ”häpeävät” kuvissa lappu kaulassa. Suomeen 4.5.2013 ensimmäistä kertaa saapuvalle The Dog Listener Jan Fennellille vakavammatkin tapaukset, kuten lehtiin (Iltasanomat 20.2. ja 26.1., Aamulehti 26.1.) päätyneet eroahdistuneet koirat, ovat valitettavan tuttuja. Kansainvälisen bestsellerin Kuuntelen koiraani –kirjan kirjoittaneen Jan Fennellin mukaan näitä kaikkia koirien kanssa kohdattavia ongelmia yhdistää se, että koirat ovat vaistojensa varassa toimivia eläimiä, eivätkä ajattele kuin me ihmiset.

Jan Fennell on luonut hevoskuiskaaja Monty Robertsin inspiroimana koiria kunnioittavan metodin, jossa koiran kanssa kommunikoidaan hiljaisin signaalein eli hyödyntäen koiran vaistonvaraista elekieltä. Metodia kuvastaa hyvin sanonta ”Moni puhuu koiralle, harva kuuntelee.” Tiukan käskyttämisen sijaan koiran kanssa kommunikoidaan kielellä, jota se ymmärtää ja lujitetaan luottamussuhdetta. Metodi on yksinkertainen ja harvinaisen tehokas. Epätoivonkaan hetkellä ei ole syytä turvautua voimakeinoihin tai pakotteisiin. Tämän tietävät myös luentoa järjestävät koirakuuntelijat Maarit Kallio ja Mari Koskinen, jotka ovat löytäneet metodista avun omien koiriensa kanssa. Molemmat ovat kouluttautuneet Jan Fennellin pojan, Tony Knightin, opeissa Ruotsissa ja auttavat nykyään muita koiranomistajia löytämään tasapainon koiriensa kanssa.

Ruotsissa koirakuuntelu on Hundinspiration-yritystä pitävän koirakuuntelija Mervi Kärjen johdolla saavuttanut suuren suosien koiranomistajien keskuudessa. Suosion salaisuus piilee metodin lempeydessä ja soveltumisessa kaikille koirille, arvelevat Kallio ja Koskinen. He päätyivät järjestämään Jan Fennellin Suomeen luennoimaan, jotta mahdollisimman moni koiranomistaja myös Suomessa saisi avun metodista. Koiranomistajille sekä koirien kanssa työskenteleville suunnattu luento järjestetään Helsingissä 4.5.2013, Ravintola Pääpostissa klo 14.00-18.00. Liput ovat myynnissä Lippupisteessä www.lippu.fi.

Jan Fennell, The Dog Listener http://www.janfennellthedoglistener.com/

Koirakoulu Roo,