Loma häipyi savuna ilmaan?

LOMA HÄIPYI SAVUNA ILMAAN? Pakoputkiston tarkistaminen nyt voi säästää sinulle aikaa ja rahaa, kun olet matkalla Bryssel, kesäkuussa 2003 Seuraavien kuukausien aikana miljoonat autot täyttävät tiet, kun perheet lähtevät kesälomilleen. Lomakautena näistä miljoonista autoilijoista noin 80 000 tarvitsee korjausapua pakoputkisto-ongelmiinsa (lähde: Europe Assistance). Vaikka pakoputkivika voi näyttää helpommalta kuin sähkövika, siitä voi kuitenkin aiheutua melkoisia hankaluuksia ja se voi keskeyttää matkan. Kuvittele miltä tuntuisi jäädä reunakaistalla odottelemaan huoltoauton saapumista - kello tikittää, ja mahdollisuutesi päästä ajoissa lautalle tai pysyä muussa aikataulussa vaikeutuu hetki hetkeltä. Vielä pahempaa on pakoputkiston pettäminen ulkomailla, kun joudut selittämään ongelmaa vieraalla kielellä ja yrität samalla pitää lapset tyytyväisinä. Tenneco Automotiven, maailman suurimman autojen pakoputkistojen valmistajan (Walker-tuotteet) mukaan monet vikojen aiheuttamat pysäykset voitaisiin välttää, jos autoilijat tarkistuttaisivat pakoputkistonsa ennen matkaan lähtöä. Useimmille ihmisille auton tarkistaminen ennen lomamatkalle lähtöä merkitsee öljyn, jäähdytysnesteen, ikkunanpesusäiliön ja ehkä rengaspaineiden tarkistamista, mutta hyvin harvat ajattelevat pakoputkistoa. Ehkä he mieluummin ottavat riskin sen hajoamisesta kesken matkaa kuin korjauttavat sen. Jos toteat pakoputkistosi vialliseksi, sen tarkastamiseen kuluneet minuutit voivat estää lomasi häipymisen savuna ilmaan. Peter Dillen, Tenneco Automotive Emission Control Groupin tuotepäällikkö, huomauttaa: "On aina hyvä idea tarkastaa pakoputkisto - ei vain lomamatkan varmistamiseksi, mutta myös siksi, että auto selviytyy seuraavasta katsastuksesta." Tenneco Automotiven viesti on selvä. "Vie auto huoltoon ja tarkastuta pakoputkisto - sen laiminlyöminen voi käydä kalliiksi, lomamatkan pilaamisesta puhumattakaan," Dillen lisää. Yhtiö tarjoaa muutamia yksinkertaisia vihjeitä, joista voi olla apua autosi pakoputkiston käyttöiän pidentämiseksi: Vältä lyhyitä ajomatkoja: Lyhyillä matkoilla pakoputkiston lämpötila pysyy alhaisena, jolloin metallisiin seinämiin kertyvä kaasu muodostaa happoa, niin kutsuttua kondensaattia, joka peittää ja syövyttää metallia. Tämä on yksi pääsyy pakoputkiston hajoamiseen. Vältä huonoja tienpintoja: Karkeat tiet: kivet, kivensirut, reiät, vesi ja muta voivat kaikki vahingoittaa pakoputkistoa. Kun erittäin kuuma pakoputki koskettaa vettä ja lunta, se aiheuttaa nopeaa kutistumista ja laajentumista, mikä heikentää hitsaussaumoja ja tiivisteitä. Tämä ilmiö on nimeltään "lämpöshokki". Valitse laadukas uusi pakoputkisto ja teetä työ ammattitaitoisella asentajalla: Sertifioitu pakoputkisto merkitsee, että se kestää kauemmin ja sillä on takuu vikojen varalta. Teetä työ ammattitaitoisella asentajalla hyvämaineisessa huollossa, jotta voit olla varma pakoputkiston oikeasta asentamisesta sopivilla työkaluilla ottaen huomioon oikeat välykset suhteessa auton runkoon ja jousitukseen. Tarkista aina kumiripustimien, kiinnikkeiden ja tiivisteiden kunto. Neljäsosa kaikista maailmanlaajuisesti myydyistä pakoputkistoista on Tenneco Automotiven valmistetta, ja sen alkuperäisvaraosadivisioona tuottaa järjestelmiä useille autonvalmistajille, muikaan lukien Porsche, BMW, Mercedes ja Audi. Walker valmistaa pakoputkistoja yli 90 %:lle eurooppalaisista ja japanilaisista autoista, ja sillä on laaja jakeluverkosto, johon kuuluu autokorjaamoja ja pikakorjaamoja. Tämä yhtiö, joka ensimmäiseksi alkoi käyttää katalysaattoritekniikkaa 1960-luvun alussa, pyrkii jatkuvasti kehittämään uusia tuotteita ja komponentteja, jotka parantavat auton suorituskykyä ja samalla vähentävät haitallisiä päästöjä entisestään. VARO KULUMISTA!!! 5 KULUNEISIIN PAKOPUTKISTOIHIN LIITTYVÄÄ VAARAA: - Lisääntynyt melutaso - Vuodot, joista pääsee myrkyllisiä kaasuja ilmaan - Ajon aikana pudonnut pakoputki vio vaarantaa muuta liikennettä - Moottoritehon heikentyminen ja lisääntynyt polttoaineen kulutus - Pakokaasujen pääseminen auton sisään Tenneco Automotive, jonka pääkonttorin toimipaikka on Lake Forest, Illinois (USA), on yksi maailman suurimmista iskunvaimentimien ja pakoputkistojen valmistajista ja markkinoijista. Näitä tuotteita myydään maailmalaajuisilla Monroe- ja Walker-tuotenimillä. Tenneco Automotiven palveluksessa on noin 20 000 työntekijää ja sen vuosittainen myynti on 3,5 miljardia dollaria. Yhtiö omistaa yli 100 valmistuslaitosta 22 eri maassa Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Euroopassa, Afrikassa, Australiassa ja Kaukoidässä. Lisätietoja antaa: Simonetta Esposito Communications Manager Europe : (00)(322)706-9147 : (00)(322)706-9199 ?:simonetta.esposito@eu.tenneco-automotive.com Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=28087 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/07/20030707BIT00320/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/07/20030707BIT00320/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/07/20030707BIT00320/bild.html Pictures