Ilkka Poikolainen nimitetty Posivan toimitusjohtajaksi

Posiva Oy:n hallitus on nimittänyt Posivan uudeksi toimitusjohtajaksi dipl. insinööri Ilkka Poikolaisen 1. marraskuuta 2023 alkaen. Poikolainen, 48, siirtyy tehtävään Metsä Fibren saha- ja selluliiketoiminnan teknisen johtajan paikalta.

- On kunnia lähteä johtamaan sekä kehittämään globaalisti erittäin ainutlaatuista yhtiötä ja sen toimintoja yhdessä Posivan organisaation kanssa. Posiva on merkittävässä vaiheessa valmistelemassa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamisen aloittamista lähivuosien aikana. Vastuullisuus kuvastaa Posivaa ja sen roolia maailman johtavana loppusijoittana, ja on hienoa tulla mukaan tähän vastuullisuustyöhön. Kiitän Posivan hallitusta luottamuksesta nimitykseni johdosta, Poikolainen sanoo.

Posivan hallituksen puheenjohtaja, TVO:n toimitusjohtaja Jarmo Tanhua toivottaa uuden toimitusjohtajan tervetulleeksi vetämään tärkeää hanketta.

- Posivalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa osana ydinvoiman elinkaarta. Posivassa ollaan pian siirtymässä rakentamisvaiheesta varsinaisen tuotantotoiminnan aloittamiseen, ja tätä haastetta uusi toimitusjohtaja tulee johtamaan, Tanhua sanoo.

Poikolaisen mukaan Posivan henkilöstö on tehnyt pitkäjänteistä ja laadukasta työtä sekä käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituskonseptin määrittämiseksi että sen toteuttamiseksi.

- Lähivuosien tärkeimpänä päämääränä on viimeistellä konseptin vaatimat toteuttamisvaiheen ratkaisut ja aloittaa omistajien ydinvoimalaitosten käytetyn polttoaineen vastuullinen loppusijoittaminen Olkiluotoon. Posivan organisaatiossa on erittäin korkea osaamistaso ja tätä tietotaitoa myydään erilaisina palveluina globaalisti ydinvoimayhtiöille, Poikolainen sanoo.

Posiva Oy:n edellinen toimitusjohtaja Janne Mokka siirtyi uusiin haasteisiin kesän 2023 aikana. Väliaikaisesti Posivan toimitusjohtajan tehtäviä hoitaa yhtiön kehitysjohtaja Tiina Jalonen omien tehtäviensä ohessa.

Ilkka Poikolainen / ura lyhyesti:
2021 - nyky: Metsä Fibren saha- ja selluliiketoiminnan tekninen johtaja
2018-2021: Tehtaanjohtaja, Metsä Fibre Biotuotetehdas, Äänekoski
2013-2017: Tehtaanjohtaja, Metsä Fibre Rauman sellutehdas

Posiva Oy on maailman johtava loppusijoittaja, joka aloittaa omistajiensa TVO:n ja Fortum Power and Heat Oy:n käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen syvälle peruskallioon louhittuun ONKALOon® 2020-luvun puolivälissä. Posivalla on loppusijoituslaitokselleen valtioneuvoston vuonna 2015 myöntämä rakentamislupa. Ennen varsinaisen käytetyn polttoaineen loppusijoituksen aloitusta toteutetaan vielä käyttölupaprosessi niin kuin ydinvoimalaitoksien rakentamisprojekteissakin.