OL3 EPR:n säännöllinen sähköntuotanto alkaa tammikuussa 2020

Teollisuuden Voima Oyj (TVO) on saanut laitostoimittaja Areva-Siemens-konsortiolta päivitetyn aikataulun OL3 EPR -laitosyksikön käyttöönotosta. Saadun tiedon mukaan Olkiluoto 3 liitetään verkkoon lokakuussa 2019 ja säännöllinen sähköntuotanto alkaa tammikuussa 2020.

Areva-Siemens-konsortio ilmoitti lokakuussa päivittävänsä OL3 EPR -laitosyksikön projektiaikataulua käyttöönottotestien viivästyttyä ja toimittavansa sen TVO:lle joulukuun aikana.
Laitostoimittajan mukaan polttoaine asennetaan reaktoriin kesäkuussa 2019, laitosyksikkö liitetään ensimmäistä kertaa verkkoon lokakuussa 2019 ja säännöllinen sähköntuotanto alkaa tammikuussa 2020. Käyttöönotto-ohjelman mukaisesti laitosyksikkö tuottaa 2−4 terawattituntia sähköä vaihtelevin tehoin aikana, joka alkaa verkkoon liittämisestä ja päättyy säännöllisen sähköntuotannon aloittamiseen. Edellisen aikataulun mukaan säännöllisen sähköntuotannon oli määrä alkaa vuoden 2019 syyskuussa.

OL3 EPR -laitosyksikön käyttöönottotestit kestävät kokonaisuudessaan suunniteltua pidempään ja jatkuvat edelleen. Tehtyjen käyttöönottotestien havaintojen perusteella OL3:lla toteutetaan seuraavien kuukausien aikana automaation viimeinen muutospaketti, korjataan primääripiirin putken värinä tuentaa muuttamalla sekä jatketaan muita käyttöönottotöitä. Muutostöiden jälkeen tarvittavat osat käyttöönottokokeista toistetaan ja käyttöönotto jatkuu.

- Olemme pettyneet aikatauluviiveestä, mutta keskeistä on, että käyttöönotto tehdään kokonaisuudessaan huolellisesti, ilman kompromisseja. Meille valmistuu moderni ja turvallinen laitos, jonka käyttöönoton viimeiset vaiheet vahvistavat edelleen osaamistamme käyttövaihetta varten, OL3-projektin johtaja Jouni Silvennoinen TVO:lta sanoo.

OL3-laitostoimittajakonsortio rakentaa laitosyksikköä kiinteähintaisella avaimet käteen sopimuksella. Laitostoimittajakonsortioon kuuluvat yhtiöt AREVA GmbH, AREVA NP SAS ja Siemens AG, jotka ovat yhteisvastuussa laitostoimitussopimuksen kuuluvista velvoitteista laitosyksikön takuuajan loppuun asti.

Jouni Silvennoinen, OL3-projektin johtaja

Haastattelupyynnöt:
Pasi Tuohimaa, viestintäpäällikkö, puh. 040 544 5001

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa, Olkiluoto 3:n valmistuttua liki kolmasosa, Suomen sähkön kulutuksesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.