OL3-laitosyksiköllä havaittiin helmikuussa 2023 liittimien tiivistepuutteita

Olkiluoto 3 -laitosyksiköllä on havaittu vuosien 2022-2023 aikana useiden signaalien vikaantumisia turvallisuusluokitelluissa lämpötilamittauksissa. Näiden perusteella lämpötilamittauksille päätettiin suorittaa laajempia tarkastuksia. Helmikuussa tehtiin havainto, että osassa lämpötilamittausten liittimistä puuttui joko toinen tai molemmat vaadituista tiivisteistä.

Puutteellisilla tiivisteillä varustetut liittimet toimivat normaaleissa käyttöolosuhteissa, mutta eivät välttämättä täytä onnettomuusolosuhteiden vaatimuksia. Niiden käyttökuntoisuutta ei voida taata jäähdytteenmenetysonnettomuuksissa. Kaikkiaan 108 tarkistetusta liittimestä tiivistepuutteita löydettiin 29:stä. Kaikkiin tarkastettuihin liittimiin on vaihdettu uudet tiivisteet.

Tapahtuman vakavuusaste luokitellaan kansainvälisen INES-luokitusjärjestelmän mukaisesti luokkaan 1*. Vaikka tapahtuman perusluokka on 0, sitä korotetaan yhdellä, koska ohjepuutteet ovat osaltaan vaikuttaneet yhteisvian syntyyn ja havaitut puutteet olisivat voineet onnettomuusolosuhteissa heikentää turvallisuustoimintojen suunnittelunmukaista toimintaa.

TVO on toimittanut asiaa koskevan erikoisraportin Säteilyturvakeskukselle (STUK) hyväksyttäväksi 17. huhtikuuta 2023. STUK hyväksyi erikoisraportin ja TVO:n arvion INES-luokituksesta 10. toukokuuta 2023.

* Ydinlaitoksella sattuvien tapahtuminen vakavuusaste luokitellaan kansainvälisen luokituksen mukaisesti. INES-asteikolla on seitsemän eri vakavuusluokkaa, joista luokat 4-7 luokitellaan onnettomuudeksi, luokat 1-3 turvallisuutta heikentäneeksi tapaukseksi ja luokka 0 poikkeukselliseksi tapahtumaksi, jolla ei ole turvallisuusmerkitystä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Johanna Aho, Viestintäpäällikkö, puh. 040 729 0822

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on Olkiluoto 3:n säännöllisen sähköntuotannon alettua noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.