Olkiluodon vuosihuollot ovat valmiit

Olkiluodon vuosihuollot ovat tämän vuoden osalta ohi. Ne päättyivät eilen perjantaina, 19. toukokuuta kello 14.00, kun Olkiluoto 2 -laitosyksikkö (OL2) kytkettiin valtakunnan verkkoon. Turbiinivian vuoksi laitos joutui kuitenkin irtoamaan pian kytkeytymisen jälkeen ja pääsi jatkamaan sähköntuotantoa tänään lauantaina, 20. toukokuuta kello 15.59. Olkiluoto 1 -laitosyksikön (OL1) polttoaineenvaihtoseisokki valmistui jo 26. huhtikuuta. Yhteensä OL1 ja OL2 -laitosyksiköiden vuosihuollot kestivät noin neljä viikkoa.

OL2:n vuosihuolto alkoi 1. toukokuuta ja kesti 17 päivää ja 20 tuntia.

Huoltoseisokin merkittävimpiä muutostöitä olivat esimerkiksi turbiiniautomaatiouudistus, suojarakennusten sähkönläpivientien uusinta sekä reaktoripinnan mittauksen muutostyö ja poistokaasujen suodatusjärjestelmän hätäpuhaltimien uusinta.

Olkiluoto 2:lla tehtiin tänä vuonna mittavammat huoltotyöt, kun taas Olkiluoto 1-laitosyksiköllä oli vuorossa polttoaineseisokki. Nämä toteutetaan OL1- ja OL2 -laitosyksiköillä vuorovuosina.

OL1:n polttoaineseisokki kesti 10 päivää ja 3 tuntia.

Laitospäällikkö Nina Paason mukaan vuosihuollot sujuivat hyvin ja tämän vuoden vuosihuoltosloganin ”Toimintavarmuutta turvallisesti” mukaisesti.

-Vuosihuoltojen turvallisen ja laadukkaan toteutuksen takana on huolellinen suunnittelu, TVO:n vankka osaaminen ja kokemus, yhteistyö yli organisaatiorajojen, ammattitaitoiset alihankkijat sekä kaikkien hyvä asenne, Nina Paaso listaa.

Vuosihuoltojen vaatimiin töihin osallistui TVO:n oman väen lisäksi noin 1200 alihankkijoiden työntekijää. Ulkomailta vuosihuoltoihin saapui noin 200 erikoisosaajaa.

Olkiluodon ydinvoimalaitos pidetään jatkuvasti hyvässä tuotannollisessa ja toiminnallisessa kunnossa vuosittain toteutettavilla polttoaineenvaihto- ja huoltoseisokeilla.

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on Olkiluoto 3:n säännöllisen sähköntuotannon alettua noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.