Olkiluodon vuosihuollot valmistuivat

Olkiluodon vuosihuollot valmistuivat perjantaina 18. kesäkuuta klo 05.52, kun Olkiluoto 2 -laitosyksikkö (OL2) liitettiin jälleen sähköntuotantoon. Vuosihuollot kestivät yhteensä noin kahdeksan viikkoa ja sujuivat hyvin koronajärjestelyjä noudattaen.

OL1:n vuosihuollossa vaihdettiin polttoainetta ja tehtiin useita töitä, joista osa siirrettiin koronavirusepidemian vuoksi viime vuoden vuosihuolloista. Tehtäviä töitä olivat muun muassa päämuuntajan vaihto ja reaktorin primääripiirin painekoe. Polttoaineenvaihtoseisokki alkoi huhtikuun 25. päivänä ja päättyi 11. toukokuuta.

OL2:n vuosihuolto alkoi 16. toukokuuta ja päättyi 18. kesäkuuta. Huoltoseisokin suurimpia töitä polttoaineenvaihdon lisäksi olivat muun muassa sammutetun reaktorin jäähdytysjärjestelmän pumpun ja putkistojen uusinta, suojarakennuksen sähköläpivientimoduulien vaihto, syöttövesijärjestelmän kierrätyslinjan muutos, suojarakennuksen tiiveyskoe sekä reaktoritankin pohjan tarkastus ja imurointi.

Polttoaineenvaihtoseisokkiin osallistui TVO:n oman henkilöstön lisäksi noin 800 ja huoltoseisokkiin noin 1000 ulkopuolista toimijaa. Valtaosa näistä toimijoista tuli Satakunnan alueelta ja lähiseuduilta. Ulkomailta vuosihuoltoihin saapui reilu sata erityisosaajaa.

Olkiluodon ydinvoimalaitos pidetään hyvässä kunnossa laitosyksiköillä vuorottelevien polttoaineenvaihtoseisokin ja huoltoseisokin avulla.

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa, Olkiluoto 3 EPR:n valmistuttua liki kolmasosa, Suomen sähkön kulutuksesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.