Olkiluoto 2 -laitosyksikkö täydelle teholle

Teollisuuden Voiman Olkiluoto 2 -ydinvoimalaitosyksikön sähköntuotanto on palautettu lähes täydelle teholle. Sadan prosentin tehon laitosyksikkö saavuttaa keskiviikkona 25. helmikuuta noin klo 17. Laitosyksikkö kytkettiin vajaan kolmen viikon seisokin jälkeen takaisin valtakunnan sähköverkkoon tiistaiaamuna 24. helmikuuta klo 03.42. Tämän jälkeen sen tehoa on pikkuhiljaa nostettu.

OL2-laitosyksikön vesijäähdytteisessä generaattorissa havaittiin vesivuoto keskiviikkona 4. helmikuuta, jolloin laitosyksikön sähköntuotanto keskeytettiin. TVO:n ja generaattoritoimittajan asiantuntijoiden tutkimusten jälkeen TVO päätti vaihtaa generaattorin roottorin.

Vialla ei ole ollut vaikutusta ydinturvallisuuteen. OL1-laitosyksikkö on käynyt koko ajan normaalisti.

Viestintäpäällikkö Pasi Tuohimaa, puh. 040 544 5001

Teollisuuden Voima Oyj on vuonna 1969 perustettu ydinvoimayhtiö, joka tuottaa turvallisesti ja luotettavasti sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa Suomen vuosittaisesta sähkön käytöstä. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee suomalaista yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta.